Annons

filmval vid besvärlig fotosituation ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liza

Aktiv medlem
Då jag till 90% fotograferar s/v dyker det upp frågor när färgfilm blir aktuell.

Följande situation ska fotograferas:

Färgsprakande och actionfylld musikalisk show, ingen blixt, inomhus med varierande färgljus plus stenhårda vita spotar, färgade artister.

Minst 800 ASA behövs för att slippa fastna på bländare 1,4 max 2,8 för tidens skull.

Fuji Superia finns i 800 och 1600 och den är bra till blandljus men jag tycker den verkar ha för hög kontrast vilket riskerar utbrända partier resp för hög svärta i andra. Med starka vita spotlampor och svettiga svarta ansikten är risken mycket hög. Så frågan är om den filmen egentligen passar så bra.

Fuji har också sin Provia 400 men då är frågan hur denna film blir efter pressning till 800.

Den jag mest har fastnat för är Kodak Portra 800, mjukare i färgbalansen och bör ge bättre och jämnare bilder men svårare då den är en dagljusfilm. Så frågan är hur pass mycket färgstick det blir utan korrigeringsfilter och om det inte kan rekommenderas - vad finns det för filter som inte stjäl ljus.Hur blir Portra 800 pressad till 1600?

Har du sett show:en? Det är möjligt att du oroar dig för kontrasten i onödan. Starkt ljus måste inte nödvändigtvis innebära stora konstraster.

Fuji NPH 400 har förhållandevis låg kontrast trots sin känslighet. Det är möjligt att Kodak har någon motsvarighet... Du nämner själv Kodak Porta 800. Det låter som en porträttfilm och då har den säkert aningen lägre kontrast än ''vanliga'' 800-filmer.

Att pressa dia känns inte som ett alternativ :)

...nu när jag tänker efter; räcker inte en 400-film om det nu är så ljust?

Senast ändrad:
Nej, jag har inte sett showen men jag har kollat andra föreställningsfotos och där förekommer flera starka vita spottar. Jag är van vid att fotografera teater mm med scenljus däremot i svart/vitt och vet att just vita scenspottar har en tendens att förstöra mycket när man vill ha detaljrikedom just eftersom de är så direkt riktade och inte konstanta. Våra ögon anpassar sig att se igenom ljuset men det gör inte kameran.
400 film räcker inte utan det måste vara minst 800 då exponeringstiden måste hållas så kort som möjligt pg mycket rörelse på scen och att jag vill kunna använda upp till bländare 8 i alla fall.

Jo -- det är skoj att fotografera teater... men var jag otydlig i mitt inlägg? Det jag ville få sagt var att direkt starkt ljus inte är något problem om det är jämt fördelat över motivet. Så var det tydligen inte i ditt fall och då kan jag inte säga något annat än ''lycka till''.

Om du kan få tag på NPZ eller föregångaren NGH II så vore det kanske värt ett försök.
NPZ 800 ska iaf. vara Fujis mästare på befintligt blandljus. Den verkar dock inte säljas i Sverige (inte som 135-film).
Annars brukar väl alla 800 och 1600-filmer ha rätt hyfsat kontrastomfång...
Är du säker på att problemet inte ligger i för hög kontrast alt. fel prioritering vid kopieringen?

Jag har letat efter NPZ ett tag nu. Superia 800 är OK, men har alldeles för hög kontrast för min smak. Skulle kunna beställa från B&H, eller ännu bättre något företag i Storbritannien eller Tyskland, men skulle gärna prova först. Har någon provkört den? Var beställer man den billigast och lättast?

/Pontus

Provia 400 ska gå riktigt bra att pressa till 800 enligt ett test i FOTO. Hade dock rekomenderat en negativ-film. Konicas nya 800 och 1600 har fått väldigt bra kritik, kanske ett alternativ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar