ANNONS
Annons

Filmval för naturfoto i Göteborgs skärgård

Produkter
(logga in för att koppla)

kaleb

Aktiv medlem
Jag tänkte åka ut till öarna utanför Göteborg i januari och fotografera. Vid dagtid (ung. middagstid) vill jag fotografera med macro-objektivet. Men senare mot skymningen vill jag fotografera landskap, vyer, vattnet, solnedgång, blå timmen... Då vill jag ha mycket "känsla" och kanske lite mystik i bilden.

Vad skulle ni använda för film till detta? Märke på filmen, dia, "pappersfilm", iso-värden, , m.m.

Anledningen till min fråga, är att jag känner mig lite rådvill. Har den senaste tiden använt Portra VC 160 för naturfoto. Men sista rullen blev värdelös. Färgerna försvann och det blev inte alls såsom det var i verkligheten. Fuji Reala var i så fall mycket bättre för det ändamålet.

Vad tror ni??

Vill du ha naturtrogna färger eller väldigt mycket färg?
Om du vill använda färgneg eller dia är väl upp till dig, det finns alternativ för bägge.

160VC brukar anses som bra för natur och vyer då den har ganska gott om färg.

/Henri

Hej Kaleb!

Jag har fotograferat en del i Göteborgs skärgård det senaste året underbara platser. Jag har använt diafilm Kodak E100VS. Den har en färgskala som borde tilltala dig om du vill fotografera i blå timmen och vid solnedgången. Du kan se exempel i mina album t.ex "Vid havet". Lycka till. /Göran

Senast ändrad:
Mina sommar bilder blev helt underbara. Men nu när det är lite mörkare ute, blev det inte alls samma resultat. Problemet är fotolabbet också. Jag tror inte riktigt att de (fuji foto center) klarar av mina VC 160-filmer. I så fall, vart kan man lämna in dem för bra resultat?

Fler tips och synpunkter ang min fråga mottages tacksamt.

Skall testa med diafilm Kodak E100VS. Kikade på dina bilder och där finns mystiken och känslan, som jag också vill fånga. Blev så inspirerad!

Hönö... Där har jag varit mycket. Har du testat längre upp, alldeles alldeles innan Burö färjeläge, riktning västerut? Det ser ut som små öar. Eller Rörö på västra sidan?? Där skall också vara bra fotomiljöer.

En fråga: Vid exempelvis bilderna inom din avdenling "Vid Havet" och även "Nattljus - var mäter du ljuset ifrån för att få önskad exponering? Är det något speciellt jag skall ta hänsyn till i det fallet?

Ser att du använder avtonat filter, vilket förenklar och förbättrar det hela.

Tack för ditt svar, Göran
/Kaleb

dia

bäst att använda dia, i början provade jag oxå negativfilm men var inte nöjd med resultadet från labbet de har så skiftande kvalitet men med dia är det nästan bara du som kan klantas om bilden är kass. Jag har använt Kodak Presschrome 100 PRO (billig) med fint resultad som du kan se i mina bilder Övertid I-II o nogra till, annars är Velvia 50-100 ISO mycket bra men den är dyrare ån Kodak PC100. mvh joi

Hej Kaleb!

Jag har funderat på att söka mig längre norrut t.ex. till Rörö men jag känner mig inte riktigt klar med Hönö än. Berätta gärna om du hittar några fina miljöer. På Hönö är det naturreservatet Ersdalen som jag brukar hålla till i.

När jag fotografera vid havet mäter jag ofta ljuset på någon klippa. Ofta är dom lite ljusare än ett gråkort och då får jag riktigt mustiga färger. Vid nattbilder kan du mäta på den mörka himlen. Sedan exponerar du t.ex. -1 för att få enmörkare bild med nattkänsla.

Här kommer en bild från Hönö tagen i december i år. Filmen är E100VS vilket ger en härlig blåton trots den gråa dagen. Jag har använt avtonat gråfilter för att framhäva förgrunden. /Göran

Bilagor

• klippor_morgon_sten_2.jpg
    klippor_morgon_sten_2.jpg
    47.8 KB · Visningar: 205
Senast ändrad:
Hej Kaleb

Mitt val är Fuji Velvia 50 eller 100, beroende på väder och ljusförhållande. Hela västra Hönö är fina fotomarker - börja i Klova hamn och följ kusten norrut. Du kommer att passera många trevliga platser och sluta i naturområdena runt Ersdalen.

/Lycka till!

Tack för tipsen

Känner mig klar över vad jag vill ha för filmer. Tänkte nog testa E100VS först och velvia och sensia m.m. efter hand, för att jämföra. E100VS verkar vara det jag har behov av. De ni räknar upp verkar vara de mer populära filmerna.

På bilden ovan som Göran fogade in; Det ser läckert ut när förgrunden blev upplyst sådär. Funderade först på om det var en annan ljuskälla som lyste upp, som ficklampa eller något sådant, tills jag läste texten om avtonat filter.

Har ju både hårt och mjukt avtonade gråfilter hemma... så det är bara å fota.

/Kaleb

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar