Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmtyp för 6*6

Produkter
(logga in för att koppla)

academic

Aktiv medlem
Hej,

Är nybliven ägare till en H-blad 500CM och tänker alltså ge mig in i mellanformatet. Har tidigare fotograferat med 135 film samt digitalt.

Nu undrar jag vilken filmsort/typ skall man börja med? (Negativ - så man kan både scanna och förstora på fotopapper). Kanske det är så att man köper den 120 film som sin lokala fotohandlare har eller skall man köpa på nätet.

Kodak har ju flera typer likom Fuji. För 135 film har jag oftast använt 200 ASA.

PS Visst går det väl att använda sin digitalkamera som "primitiv" exponeringsmätare?DS

/Dan

Grattis till en kanonfin kamera!

Jag har själv en likadan sedan drygt 1.5 år tillbaka. Jag fotar nästan uteslutande svartvitt med bladaren, så färgfilmsval har jag svårt att ge några rekommendationer om. Svartvitt kör jag mest Ilford HP5+, eller EFKE 100 som jag soppar i Rodinal. Ibland smyger det sig in någon IR film, eller TMAX100, om jag inte vill ha några korn alls... 120 film finns sällan till vettiga priser hos den lokale handlaren, sp det brukar bli Photax på nätet som tjänar storkovan på mig istället. (http://www.photax.se)

Exponeringsmätare finns till din bladare! Det finns en alldeles ypperlig liten "eposure meter knob", som de kallar den på engelska. Det är en rund exponeringsmätare som mäter både infallande och reflekterat ljus osch ger dig ett EV direkt. Denna manick fungerer även som framdragningsvev, för den fäster där den befintliga veven sitter. Mycket smart! Kan vara svår att hitta, men jag har sett den säljas någon gång i alla fall, så håll ögonen öppna. Det bästa med mätaren, förutom att den inte har några batterier som kan ta slut och att den ger ett EV direkt är att den alltid är med dig så fort du har kameran i näven.

När stor exakthet fodras, elelr om det är för mörkt duger den dock inte riktigt till, så då använder jag min småbildskamera och spotmäter med den, fast då får jag ju inget EV, utan får börja tänka bländare och tid igen...

/Anders

Ja hur är den där "exposure meter knob" egentligen? Har haft funderingar på att köpa en sån.. Hyfsat exakt eller?

Prova gärna kodak TRI-X ochså. Har fotat rätt mycket med denna film, och håller nu på att lära mig mera om pressning. Brukar "soppa" den i vanlig D76 inne på muggen därhemma, det har funkat finfint. Det är inte så dyrt om man köper lite större kvantiteter film och fryser ner för framtida behov. Det kvadratiska formatet är jätteskojigt att jobba med. Har sett, att många digitala användare fuskar i fotoshop för att få till "6X6 stuk" på sina bilder.

GRATTIS!!!

Grattis till en toppen kamera.
Jag kör dock på lite billigare kamera, men jag älskar den. Jag kör med en bronica s2 som är mycket lik hassy´n.

Vad det anbelangar film så kan jag rekomendera T-Max 100 som svartvitt eller Dia film.
Det gör sig mycket bra i 6*6 format.

Exponerings mätare köper du billigt beg. Jag kör själv med en gammal Sixstar mätare. (har dock funderingar på att byta upp mig till digital mätare)

Jag lägger med lite länkar till olika.

1
2

Kolla gärna runt lite på beg marknaden Det finns mer än vad man tror att köpa. :)

tradera
qxl
beg.se

mm mm

Mvh :Adam

Det är riktigt som du blivit tipsad om härovan att använda B/W film, Tri-X är utmärkt men det är ju en smaksak. Jag har några B/W bilder tagna med Hasselblad + Tri-X här på sidan så du kan se hur det blir scannat (negativ i flatbädd), t.ex titta i albumet "en passant". Givetvis kan man använda diafilm också, det blir verkligen tämligen rejäla diabilder som gör sig väldigt bra när man blåser upp dem till 2,5 x 2,5 meter - eller större - på en diaduk. Men dia med mellanformat är ganska dyrt, räkna t.ex med ca 6:- styck för ramarna.
Lycka till och välkommen i "bladar"-ägarnas nöjda skara!
Us

Det finns massor av bra filmer att rekommendera till 6x6. Här kommer några av mina favoriter.
Svart/vitt: Ilford Delta 100, Agfa APX 100 och Kodak Tri-X.
Negativ färgfilm: Superia och Reala i 100 ISO och Superia 400
Dia: Velvia, E 100VS och Provia 400.

Hej aleklint!

Ledsen att jag svarar sent, men jag har varit upptagen ett tag. Jag tycker att "knobben" funkar rätt bra. Det är ju ingen spotmätare vi talar om dock, men i "normala" ljussituationer, dvs dagtid funkar det bra att mäta både infallande ljus med det lilla locket över sensorn liksom att mäta reflekterat ljus med locket åt sidan (50°vinkel?). När jag mäter brukar jag ta loss mätaren från kameran, så jag är säker på att mitt motljusskydd osv inte stör. Jag fotar mest svart-vitt, så jag kan egentligen inte uttala mig om om den är helt exakt, em för mina behov duger den bra. I nödfall kan man ju som jag skrev tidigare nyttja en 35 mm med spotmätare, fast det är bökigare.

Jag tycker definitivt att "knobben" är en pryl som är bra att ha. Jag tror inte att jag hade varit lika nöjd med min kamera om jag hade behövt hålla reda på ytterligare en lös pryl, det räcker med all film som dräller omkring.

/Anders

Hej littos!

Tack för svaret! Jag plåtar också mest svartvitt med min bladare så den är nog tillräckligt exakt för mig också. Ska se om jag kan få tag på en sådan!

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar