Brejdol
Aktiv medlem
Har just köpt en F100, första framkallade rullen blev jättebra, men mitt rulle nr.2 slutar helt plötsligt kameran dra fram filmen efter varje tagen bild. LCD:n visar "End", trots att jag har i en 36-rulle och är på ruta 20. När jag så försöker utlösa slutaren ändå drar den fram till nästa ruta.
Såhär fortgår det ända fram till ruta 26, där vägrar den dra fram längre, och jag returspolar filmen, vilket går snabbt och utan problem.
Tilläggas skall att jag använder vertikalgreppet med 6st nya alkaliska batterier, som alltså bara gått 36 bilder innan denna film. Satte i en ny film, och allt fungerar nu.
Behöver kameran kollas, eller händer det att film kärvar så? Kan det vara ett problem som kommer sig av klantig laddning av filmen?
Filmen jag hade i vid tillfället var Fujicolour Reala 200/36.
Såhär fortgår det ända fram till ruta 26, där vägrar den dra fram längre, och jag returspolar filmen, vilket går snabbt och utan problem.
Tilläggas skall att jag använder vertikalgreppet med 6st nya alkaliska batterier, som alltså bara gått 36 bilder innan denna film. Satte i en ny film, och allt fungerar nu.
Behöver kameran kollas, eller händer det att film kärvar så? Kan det vara ett problem som kommer sig av klantig laddning av filmen?
Filmen jag hade i vid tillfället var Fujicolour Reala 200/36.