ANNONS
Annons

Filmtips inför stundande USA resan

Produkter
(logga in för att koppla)

Falcon

Aktiv medlem
Hejsvejs

Reser iväg i oktober på min livs drömresa. En roadtrip med start i Los Angeles. Vidare färd mot Palm Spring, Grand Canyon/Lake Powel mm. Sedan Las Vegas, Death Valley, San Fransicso. För att tillslut köra kustvägen Highway one tillbaka till Los Angelse där hemfärden går.

Mycket bilresa som synes men än mer för mig att se och fotografera hoppas jag. Frågan är vad bör jag tänka på inför min resa ? Det borde finnas flera som gjort samma sak. Vad tog ni med er för prylar ? Vilken filmsort och hastighet valde ni exempelvis ? Är inne på att köra uteslutande med dia. Men så var vi där igen. Filmvalet :) Hehe...

Vad är mitt mål med fotograferandet tänker säkerligen många. För det första föreviga och dokumentera för släkt och vänner på bästa sätt. För det andra föreviga den enastående och bedövande vyer som naturen erbjuder på vissa platser. Målet är att ialla fall lyckas ta några bilder som kan ge rättvisa åt naturens storslagenhet och skönhet.

Inser jag tyvärr varken har ekonomin eller kunskap erna för att kunna slå världen med häpnad. Men det vore ändå så roligt om jag på något sätt kunde få föreviga min livs resa lite över "Svensson-som-fotograferar-med-engångskamera" nivån om ni förstår min poäng.

Av olika privata anledningar kommer jag inte kunna resa mer efter den här resan. Så önskan att få mina bilder så bra som möjligt är verkligen stark. Snälla berätta vad ska jag tänka på ? Vilka platser får jag inte missa ? Har miljoner frågor och så lite tid kvar. Ni får ursäkta mina dumma frågor !

Men ioch med all fin respons jag fått härute. Vågar jag ändå skriva och fråga er som kan. Alla möjliga och omöjliga tips mottages tacksamt !

Tack på förhand.

Mvh

//Håkan

Senast ändrad:
Beror ju på lite hur du fotograferar och hur duktig du är med ljusmätningen.

Jag skulle ta med mig Velvia i stora mängder.
Kanske en snabbare film också, Fuji 400 negativ film. Och kanske någon iso 800 också. Den går alldeles utmärkt att pressa ett par steg till.

För svartvitt skulle jag ta med Kodak T-max 100 och Agfa APX 25 och ett rödfilter.

Så skulle det se ut i min filmväska :)

Mitt tips är:

Om du inte är van vid att plåta dia - STRUNTA I DET PÅ RESAN!

Svart-vitt - om du inte har två hus, så strunta i det också, du kan alltid scanna färgneg och konvertera till Svartvitt i PS. Då behövs inget rödfilter heller eftersom du kan ordna det lika bra i PS. Nackdelen är dock att du får skriva ut själv eller hos din fotohandlare och du kan inte slabba i mörkrummet.

Kör med negativ färgfilm, förhoppnings en som du är van. Testa en rulle Portra 400 UC ( den nya ) som har mättade färger och relativt fint korn. Hinner du inte testa, så ta vad du är van!

En rulla fuji press 800 är aldrig fel att hitta. Men experimentera inte på resan utan sattsa på säkra kort.

tipsar Peter

( som tog en ny kamera med till Sydafrika - inte bra... )

Tips till filmer:

Fuji Provia 100F (kör den som din standardfilm)
Fuji Provia 400F (vid svagt ljus)

Båda dessa är mycket finkorniga för sina resp känsligheter och har en mycket fin färgåtergivning. 100F fungerar bra både för landskap och porträtt, tycker jag. 400F är bra när ljuset inte riktigt räcker till för 100F.

I din lista över ställen att besöka borde du lägga till Yosemite National Park. OK, Ansel Adams har ju tagit de flesta bilder som går att ta där uppe, men det är ett fantastiskt vackert landskap!

Vad du än väljer för filmer så gör inte samma miss som jag gjort gång efter annan. Ta dig tid att testa filmerna innan så du vet vad du ger dig in på!

Ska själv åka till Nepal i höst, och då hade jag tänkt mig följande upplägg:

Provia 100F som ständig universalfilm i mitt ena hus. (EOS 30) Lättskannad, finkornig och lagom kontrast. Duger till det mesta, men kanske lite för tama färger för rena naturbilder.

I det andra (EOS 300)växlar jag mellan:

Fuji Sensia 100 eller Fuji Astia 100 (100F?). Låg kontrast. Lättexponerad och därmed bekväm för människor och skuggrika stadsmiljöer. Tycker dock färgerna kan var lite urvattnade.

Fuji Velvia 50 för rena naturbilder i enhetligt ljus. Extremt hög kontrast, skärpa och färgmättnad. Tusan så svårexponerad.

Kodak 100VS för bilder bland moln, is och snö. Lika punchiga färger som velvia, men inte riktigt lika hög skärpa och kontrast.

Provia 400F för dåliga ljusförhållanden. Sätter bara in en sådan film i kameran om jag absolut måste. På dia märks klar skillnad mellan 100 och 400.

Jag är absolut ingen expert på detta utan mitt upplägg baseras på de erfarenheter jag gjort med olika filmer de tre senaste åren. Någon annan skulle säkert kunna komma med bättre och mer nyanserade förslag, men poängen är att jag använt dessa filmer förut och har en viss känsla av hur de fungerar. Det är det absolut viktigaste tycker jag. Om du vill bemöda dig att ta bra bilder så gör en rivstart och gå ut och testa olika filmer så mycket du hinner. Bilda dig en egen uppfattning så har du kommit ett långt steg påväg.

/Svante

Senast ändrad:
Jag har egentligen inget råd angående vilken film du ska ta, utan tänker rikta in mig på lite annat:
För det första: se till att all ömtålig utrustning reser som handbagage, som jag läste i en fotobok: checka in din fru, dina barn, din svärmor men ha kameran i handbagaget. För det andra kan jag råda dig till att köpa film och framkallning i USA. Det måste finnas någon kamerabutik i Los Angeles som säljer den film du vill ha. Kolla på yellowpages. Annars kan jag bara önska lycka till.

Hej Håkan!

Jag och sambon gjorde motsvarande resa nu i sommar så jag har en hel del tips jag kan komma med, men inte just nu. Jag ska försöka att återkomma och skriva ner en del tips senare ikväll.

Det är precis som du säger: mycket körning... Jag körde hela resan och det blev c:a 3900 km allt som allt :)

Tips

Har bilat runt i Carlifornien 2 gånger. Fantastiskt mycket att se. Mycket bilköra kommer det att bli,Fast är bara kul. Hoppas du inte är ensam som har körkort.

Som tidigare sagt. Missa inte Yosemite nationalpark.
Grand Canyon är grymt mäktigt men kanske lite väl mycket ökenkörning.
Las Vegas är kul När det är mörkt- Men gå inte i utkanterna ensam.
Vindistrikten i Napa Valley kan rekomenderas om du inte sett nå liknande tidigare. (Falcon Crest)

Åk en bit upp i Oregon längs kusten om ni har tid. Fast det är en dags körning norr om SF. Oändliga vita sanddyner där man kan hyra 4-hjulingar med utsikt över Pacific Ocean.

Santa Cruz är en Upplevelse. On otroligt mysig gammal hippiestad med Surfkultur. Hyr en Longboard å testa vågorna.

Pissmo beach har fantastiska stränder också.

I Los Angeles kan det vara värt att se Huntington o Laguna. Venice också med alla roliga människor.

Käka på Jack in the box och Taco Bell!!!
Billigt o gott o snabbt. (Jag älskar Junkmat)
Testa en riktig Pizza också. Men köp inte Large.

Varje gång du handlar får du en Tax. (Står + Tax på prislappen).moms tillkommer på allt 10%

Foto.
Jag kör med Provia 100F som många andra. Det blir alltid bra. Köp några Provia 400 också. Nu är $ låg så film kan va hyfsat billigt där.Köp några 5-Pack med dig för säkerhet skull. Brukar bli bättre pris då.

Va långt det blev. Jag babblade nog mest.

Lycka till.

Vilken drömresa! Jag var i Los Angeles med omnejd i våras och skulle gärna åka över igen om jag hade råd. Vi körde ca 500 mil på två veckor, men hann inte alls med att se så mycket som du kommer att göra.

Du ska uppenbarligen se mycket öken. Där är det väldigt ljust, och hårt ljus. Vill du fota vyer utan kraftigt soldis så får du vara uppe med tuppen på morgonen. Ett och annat filter var också bra att ha, om jag inte minns fel.

Om du väljer att köpa film på plats, så tänk på att t ex Kodak har tre olika specifikationer för sin film: Europa, Asien och USA. Dessa filmer heter likadant i alla tre regionerna. Mao, köper du film i USA kanske inte resultatet blir som med samma film köpt hemma.

Om du tar med dig film så ha den i handbagaget i separat påse som du kan ta upp ur handbagaget och lägga på bandet separat vid säkerhetskontrollen. För, om ditt handbagage är kompakt (som en kameraväska inför en långresa gärna blir) så kan de inte se igenom den med normal röntgendos. utan då ökar de styrkan tills de ser igenom. Likaså är t ex ett teleobjekt en kompakt historia som de kanske inte kan se igenom. Detta kan om du har otur fördärva filmen. Jag skulle köpt all film utom iso100 i USA. Film var heller inte dyrare där än här, pga dollarkursen var den tom lite billigare.

Så till ett par resetips:
I Los Angeles, Balboa pier och Balboa Island. Ät på Ruby's ute på piren. Bästa hamburgaren har In'N Out Burger, inga halvfabrikat där inte. Kanon fin pizza och soppa&sallad på California Pizza Kitchen och bästa seafood'en finns på Joe's Crab Shack i Newport Beach.

Ett ställe som är helt fantastiskt är Joshua Tree nationalpark. Ligger på vägen mellan Palm Springs och Blythe (Blythe ligger nästan på gränsen till Arizona) längs med I10. Likaså är vägen från Blythe över Quartzsite - Parker - Lake Havasu City - Topock - Bullhead City - Kingman - Hoover Dam helt klart värd att åka. Den går genom Arizonas öken och berg längs Coloradofloden. Och överallt i öknen ser man dessa stora SUV-ar/Jeepar med matchande båtkärror och såklart lika matchande racerbåtar. De är påväg till/från Coloradofloden och Lake Mead (uppe vid Hooverdammen). I Lake Havasu finns en riktig turistfälla (inte sevärt egentligen, men kul ändå) och det är London Bridge, köpt av galen amerikan och nedmonterad sten för sten när man byggde ny bro i London och nu alltså uppsatt över Coloradofloden.

Ett annat tips är att innan du lämnar Los Angeles så bör du bunkra upp vatten. För ute längs vägen kan man utan vidare köra 3 timmar utan att se skymten av en affär. Dessutom är det varmt (ofta runt 30 grader eller mer) och på hög höjd, så det går åt mycket vätska. Jo, en liten grej till om deras vatten. Det är hårt klorerat, som att dricka ur poolen på ett badhus ungefär. Vi åkte till Ralphs (ung som ICA) och köpte vatten UTAN klor (och utan kolsyra, kolsyrat vatten fanns bara på finare restauranger).

I Las Vegas:
Det fullkomligt vimlar av efterhängnsna försäljare av ljusskygga tjänster. Bästa sättet att bli av med dem är att ignorera dem när de kommer upp intill dig och försöker påkalla din uppmärksamhet genom att smälla med sina reklamlappar (de slår med lapparna i ena handen). De attackerar oftast bara män.

Tja, detta var det jag kom på just för stunden.

JO, du känner väl till www.randmcnally.com ? Bra site med många tips på färdvägar och sevärdheter. De har också bra vägatlas över USA. Atlasen finns i några varianter, en jättedetaljerad avsedd för yrkestrafiken för ca 150$ men också en lite mera lagom (i A3 format) som inte kostade mer än 9$. En sådan köpte jag med mig hem (så att jag kan sitta här och drömma och ta ut rutten till nästa resa). Jag känner bara till en av deras butiker och den ligger i köpcentret South Coast Plaza i Costa Mesa i Los Angeles, www.southcoastplaza.com .

Trevlig resa,
AnnaKarin

Senast ändrad:
Ett litet (litet, jag lovar) tillägg till mitt (hoppsan så långa) svar ovan.

Ruby's finns också på nätet, www.rubys.com .

Frukost i Las Vegas? Äkta amerikansk pannkaksfrukost på IHOP såklart, www.ihop.com .

Vad hungrig jag blev nu...

/AnnaKarin

Hej allihopa !

Till att börja med är jag oerhört glad och tacksam för att jag hittade Fotosidan.

Tack för alla jättefina svar jag fått. Är fullständigt överväldigad och glad att så många skrev en rad åt mig. Roligt att se hur hjälpsamma folk är härute.

Än engång tack för alla fina tips !

Mvh

//Håkan

Jag skulle definitivt välja dia, om inte så för att det är så mycket billigare. Om du inte är van vid dia och ljusmätning i svårt ljus så välj inte Velvia eller 100VS. Fuji Sensia 100 är lite mer förlåtande vad gäller exponeringen och billigare än Velvia, Provia 100F eller Astia. Visst har Sensia lite blekare färger men du kan ju alltid fixa "Velviafärger" genom att skanna bilderna och köra lite Photoshop. Med Sensia och framkallning utan ramning kommer du ner i 39+30 kr per rulle med allt betalt. Då kan du slösa med film. Välj sedan ut några bilder med ljusbord och lupp för att göra papperskopior. Med negativ film blir det mycket dyrare. Dessutom kan det vara svårt att avgöra om dåliga bilder beror på dig eller labbet.

Du behöver inte ha mer än ISO 100 eftersom du givetvis använder stativ? Vi pratar väl mest landskapsbilder här och inte djur i rörelse eller reportagebilder i skumma gränder.

Vad gäller utrustning så ta inte med för mycket. Följande räcker tycker jag:
1. Stativ + trådutlösare
2. Ett kamerahus (köp ett nytt billigt om det går sönder)
3. Objektiv normalzoom 24/28-70/80/105 samt telezoom 70/100-300. Alterntiv fasta brännvidder som täcker samma område. Ev. ultravidvinkel och 100mm macro.
4. Polarisationsfilter
5. Massor av film
6. Digital kompatktkamera för snapshots

Långt... men säkert en del nyttigt

Tjena!

Ska se vad jag nu kommer ihåg... Jag ska försöka ge dig en del rent praktiska tips.

* I början och slutet av månaden så bör du hålla hastigheten. Det är allmänt känt att poliserna har en viss kvot fartböter de måste dela ut varje månad. I början och slutet av månaden är de extra petiga. Hörde om ett exempel där en kille (turist) som körde för snabbt och som var tvungen att inställa sig i rätten. Bättre saker finns att göra... ex. att fota :)

* Glöm inte att man bör/måste ge tip på allt. Efter ett tag blir man halvt vansinnig... men mellan 15-20% är normalt.

* Glöm inte att tax (skatt) läggs på allt. Skatten ligger på runt 8,5-9,5%. OBS! De flesta priser du ser är alltså exklusive tax/skatt.

* Mobiltelefon är MYCKET bra att ha om du inte bokat in alla ställen du ska sova på, fixat alla biljetter osv. Vi hade egentligen inte bestämt alla ställena i förväg utan tog allt eftersom. Du måste ha en trippelband-telefon för att det ska fungera med en telefon från Sverige. Det ska iofs gå att hyra telefoner, men det har jag inte riktig koll på.

* Vi hyrde en SUV (stadsjeep), vilken var mycket bra och dessutom var det ett plus att sitta lite högre. Tänkt på att de kommer försöka sälja på dig "full coverage" vad det gäller försäkring. Det innebär att du har skydd om du skadar någon eller något, skadar bilen, någon stjäl bagage osv. I mitt fall hade jag i Sverige en hemförsäkring, reseförsäkring och olycksfallsförsäkring. i hem eller reseförsäkringen finns redan skydd för om någon stjäl bagaget, varför "full coverage" blev överflödigt. Kolla igenom dina försökringar hemma först. Vi behövde iaf bara "Liability" (om du skadar någon annan/något annat) och "LDW = Loss Damage Waiver" (om du skadar bilen. Tänk på att det ofta inte skiljer så mycket från att ta en något större (bättre?) bil än economy. Allting blir billigare än att boka via en resebyrå hemma i Sverige som vill ha runt 6000-8000:- för två veckor. SUV:n vi hyrde fick vi betala 5700, men då hade vi turen att kunna utnyttja en drive. Vi hyrde via http://www.budget.com . Allt funkar smidigt.

* På någon av bakrutorna kommer det nog att sitta ett klistermärke med sträckkod. Ta bort det under tiden du kör runt och sätt det på insidan vid baksätet eller något, så att det inte syns. Strax innan du återlämnar bilen så sätter du tillbaka klistermärket. Hyrbilar är ALLTID intressanta objekt för vissa personer... klistermärket avslöjar dig direkt.

* Glöm inte att vissa biluthyrningsföretag kräver att du har internationellt körkort (IKK), medan andra inte gör det. Det är dock en idé att ha ett IKK. Det fixar du genom Motormännens riksförbund http://www.motormannen.se .

* Ett bra tips är, om du är medlem i Motormännens riksförbund, att ta med dig ditt "Show your card"-kort. De är partners med AAA i USA(utalas trippel-A) vilket på många motell, inträden m.m. innebär rabatter. Det räcker att du frågar: "Do you have discounts for AAA or Show your card?". Jag tror inte att jag behövde visa kortet en enda gång, men fick rabatt ändå. Dessutom (om jag inte minns fel) så om du har Show your card, så kan du få gratis kartor och böcker på AAA-kontoren runt om i landet.

* Det blir nästan alltid billigast att boka boenden, inträden m.m. via Internet! Dock är det dyrt att göra det i USA. Det kostar mellan $3-5 för 15-20 minuter och det hinner du inte göra så mycket på. På vissa bibliotek är det gratis, men du får stå i kö och tiden rinner iväg. Tid du kan fota på och se en massa andra roliga saker. Fixa därför så mycket som möjligt innan på nätet.

* Ska du åka till Alcatraz, så boka ett par dagar i förväg eftersom det annars kan vara fullt.

* Normalt bodde vi på motell, men jag hade fått tips om ett trevligt annorlunda vandrarhem i Cambria (vid Highway 1): http://www.bridgestreetinncambria.com

* Vid Santa Cruz finns även stora redwood-träd. Se dem, de är tuffa!

* Hearst Castle är klart sevärt! http://www.hearstcastle.com Boka i förväg!

* Tanka inte i Death Valley om du ska dit. Det är svindyrt där. Samma sak i självaste Yosemite. Det gäller att planera så att man har full tank före eller efter.

* Jag körde helt och hållet med dia, Kodak 100VS på resan. Jag har tagit några rullar dia, men jag tycker att kamerans automatiska ljusmätning har fungerat perfekt. Jag har dock inte fått tillbaka mina bilder än... peppar, peppar... Jag körde iofs en s/v 400-rulle pressad till 800 på Alcatraz för stämningens skull. Glöm inte stativ och trådutlösare.

* Polfilter och gråfilter är nog en bra idé att ta med sig eftersom det är väldigt ljust om dagarna...

* Death Valley är RIKTIGT tufft. när vi var där låg temperaturen på mellan 50-52 grader celcius. intressant upplevelse. Man kan ha AC:n på i bilen, MEN kolla motortemperaturen med jämna mellanrum. Du vill inte stanna där: knappt några människor på vägarna, stekhett, LÅNGA avstånd mellan bensinmackar/affärer, ingen täckning för mobiltelefonerna osv...

* Att bo i Yosemite när vi var där var omöjligt. Man var tvungen att boka ett år i förväg. Alla ställen i dalen var fulla. Vi bodde på ett ställe som hette Motel Inn 1 timme från Yosemite, men det var SUVERÄNT. Glöm inte kängor om du ska vandra. Vi gjorde Panorama trail, dvs vandrade 13.5 km i gympaskor. Vi hade inget val och det kändes dels under vandringen, men även dagen efter. Gudomliga solnedgångar!

* Las Vegas är intressant även för dem som inte spelar... Vi vann iofs 100% och åkte därifrån som vinnare. Insatsen 25cent och fick tillbaka 50 cents :) Tänkt på att alla som säljer biljetter till olika turer, ex. till Grand Canyon har olika priser. För en och samma busstur till Grand Canyon kan vissa få betala $75, andra $150. Sjukt, men sant.

* Vår rese inkluderade: San Francisco, Santa Cruz (Red Wood-skogarna), Monterey/Carmel, Hearst Castle, Santa Barbara, Santa Monica/Beverly Hills/Hollywood/Universal studios, San Diego Zoo (SD Zoo är häftligt!), Las Vegas, Grand Canyon, Death Valley, Yosemite, Napa Valley och tillbaka San Francisco. Sen till New York ett par dagar, sen hem.

Trevlig resa och lycka till!

En ny, lite mer specifik fråga.

Jag ska till San Francisco i december, skulle vilja höra vad ni tror är lämpligast eftersom jag inte kan bestämma mig för dia eller svart/vit.

Resonerar som så: om vädret är grått och tråkigt kan det bli spännande med svart vit. Fast å andra sidan räknar jag med att kvällarna kan bli ganska färgsprakande. För att inte glömma den klassiska turistbilden på Golden gate.

Dagtid kommer jag antagligen mest att vara upptagen med arbete och då återstår bara sena eftermiddagar och kvällar. Vad tror ni om att packa ljuskänslig svart/vit. Tips? jag vet, prova inte en ny film på resan ;-) och dia troligen en 100 asa... ministativet lär kommar till insats.

Anders

Hej Anders

Stativ är garanterat ett krav om du ska kunna ta fina bilder därborta. Med facit i hand skulle jag gärna provat lite s/v film också. Fanns tillfällen framför allt ute på Alcatraz som en sådan säkerligen varit fin att ha. Men tyvärr som många sagt förut körde uteslutande med säkra kort. Köpte alla mina filmer på Samys i Los Angeles. Mångt mindre än halva priset. En rulle du köper för 80-90 kr här hemma. Köpte jag för ca 35 kr...

Mvh

//Håkan, drömmer sig tillbaka till underbara USA !

"Båda husen kostar 1499 dollar hos BHphotovideo.com på östkusten, vilket antagligen är det billigaste man kan hitta någonstans. Köper min film där för 2,79 mot 7,50 här på labbet."..

Citerat ur mail jag fick idag från en journalistpolare i LA.
Kamerorna gäller Nikon D100 och dito Canon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar