Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmtips inför resa till Panama

Produkter
(logga in för att koppla)

Nelio

Medlem
Hej på er!
Jag åker tillsammans med syrran till Panama strax efter nyår. Vi kommer framför allt att uppehålla oss i Panama City, men även göra lite utflykter/båtresor mm. Bor hos vänner som har lägenhet på 22:a våningen ;-)

Jag kommer troligtvis att satsa på att ha två hus, ett för färgneg och ett för dia. Sv/vit får jag göra digitalt sen. Vad optik beträffar så tänker jag nog nåt i stil med 24, 28-105, 105 macro och 180. Ev en TC och ev en 50. Och stativ förstås.

Brukar plåta med E100 i olika varianter, men även Provia 100F. Har just köpt några Velvia 100F som ska testas!
Tänker mig att använda dia mest för naturbilderna. Det andra ("albumbilder") får bli färgneg.

Är det någon som har tips ang film, utrustning eller annat man bör tänka på?
Erfarenheter av den nya generationen E100G/GX?
Har någon varit i landet förut så är jag mkt tacksam för resetips i allmänhet (saker att tänka på, trevliga resmål mm)!

Mvh
David
 
Min erfarenhet av tropikerna är att kontrasterna mellan ljus och skugga är ruskiga. Överväg en så förlåtande diafilm som möjligt. Har i och för sig inte hunnit testa nya Astia 100F själv ännu, men tycker den verkar klart intressant att ha med i bagaget för resor söderöver. Alt. Sensia 100. Men dessa filmer är i och för sig lite tama i färgerna. Svårt det där. Brukar själv ha dia i båda mina hus för att täcka in alla aspekter, tex Provia 100F & Velvia 50, eller kanske i framtiden Astia 100F & Velvia 100F? Dia går ju att göra till färgkort sedan.

/Svante
 
Tja.. Kodaks e100VS + Provia 100F + ett par Provia 400F Täcker in ganska mycket. En del snabbare negfilm kan ju oxå vara bra. Superia 800 eller liknande.

Trevlig resa!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.