Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmstöld / omklippt

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristianae86

Ny medlem
Hej på er alla.

Jag heter Kristian & gillar att filma bilar & bus, när jag själv inte tävlar i Drifting (bilsport där man kör med sladd) :)

Jag har ett problem som jag av en ren slump uppmärksammade för några dagar sedan...

Jag & min grannes grabb (grabben filmade den sekvensen där man hör hans röst i bakgrunden) filmade i somras en gatbil på tävlingsbanan Sturup Raceway i skåne - på en gatbilsträff.

Jag klippte, lade till text före som beskrev filmens innehåll.

Laddade sedan upp filmen på en gratis-sajt på nätet - www.rapidshare.de .

Nu har ägaren utav bilen jag/vi filmade, laddat hem filmen, klippt om den, tagit bort min text, samt lagt till sin www-adress nere i ena hörnet i filmen under hela filmens gång.

Se filmerna nedan:
--------------------

Min film som jag & grannens grabb filmat med min dv-kamera på Sturup.

klicka på FREE längst ner & scrolla uppåt igen & vänta de antal sekunder det står. - högerklicka sedan

http://rapidshare.de/files/5988144/R34-GT-R.mpg.html

----------------------------------------------

Filmen som danska Nicholas Kiesa kopierat & klippt om.

http://www.striben.org/kismo/Kismo.DK-Sturup.mpg

filmen ligger på hans sida - www.kismo.dk bland filmerna högst upp i mitten.

Han har även tagit ett screenshot från filmen som ligger på filmsidan

Kanske en struntsak för vissa - Men jag anser mig ha rätten till filmen -
då dels jag filmat det mesta
& så har jag även klippt den & lagt upp den på nätet.

[Personuppgifter raderade]

www.striben.org ligger på en lina som tillhandahålls av www.arrownet.dk Dvs arrowhead. AKA www.aplus.dk

Jag pratade idag med Staffan på bildombudsmannen & han bad mig mejla all uppgifterna till han.

Tilläggas kan - att jag av en slump har kvar orginalbandet från filmning (dv-band)

MVH/....Kristian

Kristianae86 skrev:
Hej på er alla.

Jag heter Kristian & gillar att filma bilar & bus, när jag själv inte tävlar i Drifting (bilsport där man kör med sladd) :)

Jag har ett problem som jag av en ren slump uppmärksammade för några dagar sedan...

Jag & min grannes grabb (grabben filmade den sekvensen där man hör hans röst i bakgrunden) filmade i somras en gatbil på tävlingsbanan Sturup Raceway i skåne - på en gatbilsträff.

Jag klippte, lade till text före som beskrev filmens innehåll.

Laddade sedan upp filmen på en gratis-sajt på nätet - www.rapidshare.de .

Nu har ägaren utav bilen jag/vi filmade, laddat hem filmen, klippt om den, tagit bort min text, samt lagt till sin www-adress nere i ena hörnet i filmen under hela filmens gång.

Se filmerna nedan:
--------------------

Min film som jag & grannens grabb filmat med min dv-kamera på Sturup.

klicka på FREE längst ner & scrolla uppåt igen & vänta de antal sekunder det står. - högerklicka sedan

http://rapidshare.de/files/5988144/R34-GT-R.mpg.html

Filmen som danska Nicholas Kiesa kopierat & klippt om.

http://www.striben.org/kismo/Kismo.DK-Sturup.mpg

filmen ligger på hans sida - www.kismo.dk bland filmerna högst upp i mitten.

Han har även tagit ett screenshot från filmen som ligger på filmsidan

Kanske en struntsak för vissa - Men jag anser mig ha rätten till filmen -
då dels jag filmat det mesta
& så har jag även klippt den & lagt upp den på nätet.

[Personuppgifter raderade]

www.striben.org ligger på en lina som tillhandahålls av www.arrownet.dk Dvs arrowhead. AKA www.aplus.dk

Jag pratade idag med Staffan på bildombudsmannen & han bad mig mejla all uppgifterna till han.

Tilläggas kan - att jag av en slump har kvar orginalbandet från filmning (dv-band)

MVH/....Kristian
Och plötsligt så har du hängt ut någon som en filmtjuv på nätet.

Hört talas om PUL?
Det kan även bli förtal beroende på vilket uppsåt du hade när du postade dom uppgifterna.

Förtal

Så fort någon säger/skriver något om någon och motparten inte gillar det så skall det alltid skrikas förtal. Lagtexten säger följande:

5:e kap

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar

Detta är långt från förtal. Finns inget värre än "låtsasadvokater".

Tillbaka till ämnet:

Jag tycker du skall kontakta personen som stulit filmen och be han ta ner den. Säg att han har 72 timmar på sig. Om han inte tagit ner den efter 72 timmar så skicka en faktura på 5 000 kr. Betalar han inte så lämna det till fogden. Ta inte skit, du har all rätt på din sida.

Hej Daniel - Tack för ditt högst otrevliga välkommnande.

Jag tänkte inte så långt som att ha PUL i tankarna när jag skrev inlägget - men iom att du påpekade det så starkt - så editerar jag det nu.

& ber även dig att editera din Quote av mitt inlägg.

men samtyidigt så gör jag dig uppmärksam på att det är danska uppgifter jag omnämner & de inte går under svenska PUL.

Vänligen /
,,,,,,,,,,,Kristian

EDIT: gick ej att redigera det själv så jag har rapporterat inlägget för att få hjälp.

Senast ändrad:
Re: Förtal

"Skåningen" skrev:
Så fort någon säger/skriver något om någon och motparten inte gillar det så skall det alltid skrikas förtal. Lagtexten säger följande:

5:e kap

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar

Detta är långt från förtal. Finns inget värre än "låtsasadvokater".

Tvärtom är det klockrent förtal.
Kristian var inte på något sätt tvungen att hänga ut någon som "filmtjuv".

"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter."

Klockren beskrivning på vad som just hänt här.

Kristianae86 skrev:
men samtyidigt så gör jag dig uppmärksam på att det är danska uppgifter jag omnämner & de inte går under svenska PUL.
[/B]

PUL gäller alla personuppgifter publicerade i Sverige. Det spelar ingen roll om du hänger ut en Dansk eller en Gotlänning.

Whatever förtal eller inte, någon som kan hjälpa han med hans problem? (förövrigt så kändes det inte som förtal)

Antar att Bildombudsmannen kan hjälpa dig, för filmen är ju din.

Re: Förtal

"Skåningen" skrev:

Tillbaka till ämnet:

Jag tycker du skall kontakta personen som stulit filmen och be han ta ner den. Säg att han har 72 timmar på sig. Om han inte tagit ner den efter 72 timmar så skicka en faktura på 5 000 kr. Betalar han inte så lämna det till fogden. Ta inte skit, du har all rätt på din sida.

"låtsasadvokater" var det ja...

var fick du summan 5000kr ifrån?
Det borde rimligen handla om större summor än så.

Jag tror nog att Teste fixar detta utan problem och några råd härifrån om hur man går tillväga behövs inte.

Däremot skulle det vara intressant att få höra uppföljningen med en anonymiserad "gärningsman".

Daniel -

jag reggade mig för att berätta om mitt problem & få lite tips & råd & allmänt snack om det som hänt mig/min film - inte för att diskutera PUL -

som jag redan poängterat så har jag själv rapporterat mitt första inlägg för att få det editerat av moderatorerna !

Tacksam för ALL hjälp som nån kan ge mig.

Vänligen /
..........Kristian

Kristianae86 skrev:
Daniel -

jag reggade mig för att berätta om mitt problem & få lite tips & råd & allmänt snack om det som hänt mig/min film - inte för att diskutera PUL -

som jag redan poängterat så har jag själv rapporterat mitt första inlägg för att få det editerat av moderatorerna !

Tacksam för ALL hjälp som nån kan ge mig.

Vänligen /
..........Kristian

Har du redan kontaktat Teste så skulle jag låta honom få arbetsro.

Berätta gärna om ditt problem men det är nog bäst att inte gå ut med några namn. Det är dumt att ge motparten möjlighet att ställa till med besvär för dig.

Vänligen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar