fredrik_familjenisraelsson.se
Aktiv medlem
Kan man på förhand dra några slutsatser om hur Fujifilms filmsimuleringar från min Fujifilm X-E2 kan bli på papperskopior när jag beställer från det ena eller det andra stället (Crimson, Myfujifilm etc)? Finns det något ställe som liksom garanterar att man återger vissa kameratillverkares färger på bästa möjliga sätt?
Jag förstår att man måste kalibrera sin skärm, att man måste förstå det här med färgprofiler och annat om man håller på och bearbetar bilderna själv på datorn hemma, och särskilt då om man utgår från RAW-filer. Jag har pulat och bråkat med det i rätt många år nu, med Spyder 5 Pro och annat.
Nu har jag tröttnat på det, och tänkt att jag skulle försöka ta mig igenom den här sommaren med min Fujifilm X-E2 genom att helt enkelt bara använda de JPEG-bilder som kommer direkt ur kameran, och faktiskt kasta bort de bilder som inte blir bra. Varför sitta och försöka rädda enstaka underexponerade bilder, när summan efter en sommar ändå uppgår till över tusen bilder, tänker jag.
I och med att göra så har jag liksom trott att det skulle bli väldigt enkelt att gå från digital bild till papperskopia från ett bra labb. Jag har tänkt att det säkert finns något slags standard för hur typiska JPEG:s från Nikon, Canon och Fujifilm renderas på papper från den och den leverantören. Lite som det var på den gamla analoga tiden.
Men, när jag frågade om detta i Crimsons brevlåda för teknisk support, fick jag det här svaret:
"Det där kan vi inte svara på hur just dina bildfiler blir när du framkallar. Vi har inga profiler som du kan skicka med. Du får göra testkopior på den tjänst du önskar för att få en hum hur de blir när du väljer "rör inte min bild"".
Enligt ovanstående låter det ju som om jag är "on my own" när det gäller att få "korrekt" utseende i alla fall, trots att jag väljer att inte meckla med mina bilder överhuvudtaget. Jag behöver inte meckla med bilderna i datorn, men jag måste meckla genom att beställa bilder från olika leverantörer, okulärbesiktiga dem, och sedan själv (jag amatör) avgöra vad som är bäst. Detta trots att Fujifilms FoU-avdelning har jobbat stenhårt med att luska ut hur deras algoritmer i kamera-firmware ska jobba för att återge en särskild look.
Finns det verkligen inget sätt att liksom överlåta det här med korrekt färgåtergivning längs hela kedjan, från Fujifilms anställda färgforskare ända fram till papperskopian som kommer i brevlådan?
Hälsningar,
Fredrik Israelsson
Jag förstår att man måste kalibrera sin skärm, att man måste förstå det här med färgprofiler och annat om man håller på och bearbetar bilderna själv på datorn hemma, och särskilt då om man utgår från RAW-filer. Jag har pulat och bråkat med det i rätt många år nu, med Spyder 5 Pro och annat.
Nu har jag tröttnat på det, och tänkt att jag skulle försöka ta mig igenom den här sommaren med min Fujifilm X-E2 genom att helt enkelt bara använda de JPEG-bilder som kommer direkt ur kameran, och faktiskt kasta bort de bilder som inte blir bra. Varför sitta och försöka rädda enstaka underexponerade bilder, när summan efter en sommar ändå uppgår till över tusen bilder, tänker jag.
I och med att göra så har jag liksom trott att det skulle bli väldigt enkelt att gå från digital bild till papperskopia från ett bra labb. Jag har tänkt att det säkert finns något slags standard för hur typiska JPEG:s från Nikon, Canon och Fujifilm renderas på papper från den och den leverantören. Lite som det var på den gamla analoga tiden.
Men, när jag frågade om detta i Crimsons brevlåda för teknisk support, fick jag det här svaret:
"Det där kan vi inte svara på hur just dina bildfiler blir när du framkallar. Vi har inga profiler som du kan skicka med. Du får göra testkopior på den tjänst du önskar för att få en hum hur de blir när du väljer "rör inte min bild"".
Enligt ovanstående låter det ju som om jag är "on my own" när det gäller att få "korrekt" utseende i alla fall, trots att jag väljer att inte meckla med mina bilder överhuvudtaget. Jag behöver inte meckla med bilderna i datorn, men jag måste meckla genom att beställa bilder från olika leverantörer, okulärbesiktiga dem, och sedan själv (jag amatör) avgöra vad som är bäst. Detta trots att Fujifilms FoU-avdelning har jobbat stenhårt med att luska ut hur deras algoritmer i kamera-firmware ska jobba för att återge en särskild look.
Finns det verkligen inget sätt att liksom överlåta det här med korrekt färgåtergivning längs hela kedjan, från Fujifilms anställda färgforskare ända fram till papperskopian som kommer i brevlådan?
Hälsningar,
Fredrik Israelsson