Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Filmrullar ?
- Trådstartare tkakito
- Start datum
matlep
Aktiv medlem
Jag måste vara trög eller ngt.
Men jag hittar ingenstans på internet där man kan köpa filmrullar. Någon som vet?
Jag vet att jag har beställt hem filmrullar från internet och så för flera år sedan, men nu hittar jag ingenstans..
Finns blandannat här:
www.cyberphoto.se
www.photax.se
Graal
Avslutat medlemskap
hehe letade själv efter film men såg att det är magert utbud, tog nämligen fram min analoga Eos och tänkte skaffa svart vit film som går att framkalla i vanligt fotolabb , såg att Scandinavian Photo har den fortfarande som tur är.....
Utbudet av svartvit film är sannerligen inte magert. Kodak har T-max 100, T-Max 400, T-Max 3200, Plus-X 125 och och Tri-X 400. Dessutom finns alla utom T-Max 3200 i både 135 och 120-format. Några även som bladfilm. Även Fuji och Ilford har ungefär motsvarande utbud av filmer, Ilford har dessutom den finkornigare Pan F. Efke KB 25, KB 50 och KB100 finns också i båda rullfilmsformaten samt åtminstone KB100 i bladfilm. Efke har också IR820. Sen finns lågkänsliga och i princip kornlösa specialfilmer från Efke, Maco och Spur. Rollei har också ett helt komplett utbud av filmer i alla känsligheter, dessutom den Agfa Belgien-tillverkade Rollei ATP (motsvarigheten till Kodaks gamla Technical Pan). I Kina tillverkas Lucky-filmerna 100 och 400 ISO. Fomapan 100, 200 och 400 tillverkas i Tjeckien och finns i flera format. Jag tycker personligen inte att utbudet av svartvit film är sämre än det var för 20-30 år sedan. Dessutom har flera filmer nyutvecklats och förbättrats under senare år. Men jag förstår att du menar svartvit film som går att framkalla i färgkemi, och det finns några såna kvar också. Men alla vanliga svartvita negativfilmer kan framkalls hos t.ex Crimson, inte bara de här C41-filmerna.
Jag tror att den här missuppfattningen om magert filmutbud kanske bottnar i fotosidans dåliga bevakning av analoga produkter? Och att man verkar betydligt mera alerta att rapportera om produkter som försvinner. Men hänger man med i utvecklingen av film och traditionella fotopapper för mörkrummet så kommer man snart att upptäcka att det har hänt och händer en hel del spännande saker på den fronten. På tur står nytillverkningen av Fortes Polywarmtone-emulsioner. Emulsionskokeri-maskinerna har har flyttats till Tyskland, och man ska gjuta emulsionen hos någon befintlig fotopapperstillverkare.
Senast ändrad:
aolsson
Aktiv medlem
På Photokina berättade JB Canham (tillverkare av storformatskameror i alla upptänkliga format) att Kodak garanterar tillgång på film i samtliga dessa format framgent SAMT att försäljningen av film verkar öka igen.
Om man söker något speciellt som photax inte har kan tyska photoimpex.de vara värt att pröva.
Om man söker något speciellt som photax inte har kan tyska photoimpex.de vara värt att pröva.
tokn
Aktiv medlem
tormig
Aktiv medlem
och om kaffemuggar som ser ut som objektiv ...Jag tror att den här missuppfattningen om magert filmutbud kanske bottnar i fotosidans dåliga bevakning av analoga produkter? Och att man verkar betydligt mera alerta att rapportera om produkter som försvinner.
Repaterion
Aktiv medlem
www.scandinavianphoto.se
har ochså en hel del dia, sv/v och negativ film, inte billigast dock.
De har även butiker i sthlm och gbg bl.a
har ochså en hel del dia, sv/v och negativ film, inte billigast dock.
De har även butiker i sthlm och gbg bl.a
virvar
Aktiv medlem
SV film kommer att bli en genre inom fotografering, även om vissa vill förneka saken. Den har hela tiden med åren blivit starkare fast och sv-film försäljningen har ökat markant de senaste åren, men iom att dia/färgneg har sjunkit så har det dragit ner på siffrorna generellt, men faktum är att sv-film ökat i försäljning i världen.