Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmning på evenemang och publicering.

Produkter
(logga in för att koppla)

patrics

Ny medlem
Låt oss säga att jag har filmat ett litet evenemang med tillstånd från arrangören. När jag sedan publicerade en kort sekvens i en facebook-grupp informerar arrangören mig att ingen har rätt att publicera material från evenemanget utan godkännande från dom. Detta står på hemsidan till evenemanget hävdar dom. Och efter en koll så står det där.

Det ska tilläggas det inget av detta informerade arrangören om på plats. Utan informationen om detta fanns bara på deras hemsidan.

Anta att arrangören hotar med en polisanmälan om jag inte tar bort sekvensen samt ger arrangören allt material oklippt till dom.

Anta att klippet är borttaget men jag är inte speciellt intresserad av att ge ifrån materialet efter detta utspel från arrangören då jag äger ju upphovsrätten till materialet då jag filmade..

Någon har något råd?

Anta att arrangören hotar med en polisanmälan om jag inte tar bort sekvensen samt ger arrangören allt material oklippt till dom.
Att du skulle ge materialet till arrangören finns det ingen anledning till.

När det gäller publiceringen är den avgörande frågan vad det var för typ av arrangemang. Om det var någon som spelade och sjöng eller kanske en teaterföreställning gäller upphovsrätten. Att "mångfaldiga" verket (vilket det i lagens mening är fråga om) kräver förmodligen tillstånd av upphovsmannen. Om det är t ex en paneldiskussion om något intressant ämne är det tveksamt om något tillstånd behövs.

Filmar dansare - upphovsrättsskyddad musik

Ibland filmar jag dansare på officiella tävlingar, och det händer att jag använder youtube för att visa videoklipp, och då får man varningar om att musiken är upphovsrättsskyddad och det gör att man kan fundera om vad man har rätt till egentligen.

Tävlingsarrangören ger tillstånd (ibland mot avgift) att filma, och de har tillstånd att använda musiken i tävlingen. Jag har givetvis upphovsrätten till videoklippet och får publicera det om jag vill, men hur är det med musiken egentligen? Det kan även vara en fråga om vad deltagarna anser om sina rättigheter till sitt verk, uppförandet av dansen. Och vem har upphovsrätten till figurerna de använder?

Exempel:
"Ditt videoklipp, Latin dance favourites Riga 2011 , innehåller eventuellt material som ägs eller licensieras av dessa rättsfigurer:
Rättsfigur: UMPG Publishing Innehållstyp: Musikkomposition
Rättsfigur: Edizioni Ishtar S.n.c. Innehållstyp: Musikkomposition"

("Rättsfigur"? Underlig term för övrigt)

Tävlingsarrangören ger tillstånd (ibland mot avgift) att filma, och de har tillstånd att använda musiken i tävlingen. Jag har givetvis upphovsrätten till videoklippet och får publicera det om jag vill, men hur är det med musiken egentligen? Det kan även vara en fråga om vad deltagarna anser om sina rättigheter till sitt verk, uppförandet av dansen. Och vem har upphovsrätten till figurerna de använder?
Det är inte säkert att du har upphovsrätt och får publicera det. Dansen kan, precis som du funderar, också vara ett verk som då är skyddat av upphovsrätten.

Däremot får du givetvis använda filmen privat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar