Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmning i 25 eller 30 fps

Produkter
(logga in för att koppla)

BertJ2

Aktiv medlem
Jag köpte en kompaktkamera Canon Ixus 100 som filmar i 720 med 30 fps. Jämför jag med min gamla DV kamera som filmar i 25 fps så ser kompaktkamerans filmer mycket bättre ut på datorn pga den högre upplösningen, men bränner jag en DVD och tittar på min LCD TV så ser filmen från DV-kameran bättre ut. Filmen från kompaktkameran blir ganska hackig. Beror detta på att filmen konverteras från 30 till 25 fps när jag skapar DVD-filmen? Är detta problem fundamentalt eller beror det på vilken programvara och codec jag använder i datorn? Hade det varit bättre att köpa en kompaktkamera som filmar i 25 fps?
 
Beror vad du vill göra med filmerna. Ska du visa via DVD-video med en DVD-spelare är det alltid bättre (i Europa) att köra 25p från början pga. PAL-standarden.

Ska man bara visa genom datorn så spelar det mindre roll, då datorn kan visa alla möjliga slags hastigheter.

30fps ger bättre mjukhet i rörelser med bilderna, och vid snabba rörelser är det ofta att föredra. Men samtidigt kan det skapa problem om man vill blanda andra format som t.ex. från din videokamera som filmar 25fps. Någonstans måste man konvertera om det ena till det andra. Vid konvertering av format i hastigheter och upplösningar så finns alltid en risk att den tekniska kvalitén försämras, mer eller mindre.
Det finns program på nätet idag som gör om 30 till 25 och det är ju att rekommendera än att göra tvärtom. Finns även väldigt mycket information på nätet om hur man gör om 24/25/30/50/60fps till andra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.