Annons

Filmning, D800 eller LX100

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Rubriken är egentligen hela frågan, men lite mer detaljerat:
senare i dag ska jag filma. Det kommer vara inomhusbelysning, kameran på stativ. Det som ska filmas är något teaterliknande. Det ska vara full-HD (1920x1080p, 25 Hz antar jag). Ljud ska spelas in, men mest för senare synkning.

Jag har i princip aldrig filmat med mina kameror förut, så jag har inte så bra koll. Min första tanke var att ta min Nikon D800, antagligen med en 24-70.
Men så kom jag på: jag har ju en Panasonic LX100.
Jag skulle kunna tänka mig att den filmar bättre full-HD än D800.
(Resonemang: jag har fått för mig att den skalar ned 4K och använder en stor del av sensorn, medan D800 bara använder glest utspridda tv megapixels.)
Men jag vet inte.
Vad tror ni?

Lx100

Det lilla jag har filmat själv har fångats med Nikon D600, D800E, Lumix GM1 & GM5. I samtliga fall har det varit ungarnas skolpjäser i varierande skum belysning. Ljudet har tagits upp separat.

I samtliga fall har Panasonics kameror klämt ur sig bättre kvalitet på filmfilerna därav min röst på LX100.

Mitt förslag:

Filma med båda två. Om du har två stativ. Använd lite olika bildutsnitt.
Bevaka så att de inte stoppar samtidigt (vid tidsgränsen för video, eller batteri, eller fullt minneskort).
Ta ljudet med separat ljudinspelare om du har en.

EDIT:
I annat fall röstar jag som tidigare inlägg:
LX100. Men då med separat ljudinspelare!

Bra input! Jag lutar åt att ta med mig LX100 och använda den i första hand, och så filma även med D800 om jag har möjlighet att sätta upp båda. Stora kameran ska ändå med för stillbildsfoto.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar