Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmkamera vs. Digitalkamera (svår och utydlig fråga)

Produkter
(logga in för att koppla)

JonisBader

Aktiv medlem
Hur förhåller sig bildkvaliten hos en filmkamera gentemot en digitalkamera?

Nu är det ingen fårga man bar akn svara på, sådär, eftersom det beror på kamera och allt sånt där.

Men jag var lite extra nyfiken på hur en Sony VX-1000 skulle kunna klara sig om man jämförde med, tja, kameror i 10tusen kronors klassen, samt "vanliga" digitalkameror (som kostar nån tusenlapp)

Det är ingen som vet hur bra bild en Sony VX-1000 ger?

En videokamera filmar man med, punkt.

En stillbildskamera fotograferar man med, punkt.

Om jag förstått det rätt så har VX-100 en 410.000 pixels CCD...Alltså 0.4MP

Hoppas detta är svar nog..

Köp inte en filmkamera (videokamera) om du tänkt använda den för att ta kort. Det räcker inte kvaliteten till. Kortfunktionen är tänkt att ha som t.ex. utfyllnadsbilder eller under efterstexterna på filmen.
Köp inte heller en digitalkamera som du kan filma med för att använda den som videokamera. Det är mest som en partygrej påde billiga kamerorna, du kommer inte att bli nöjd med kvaliteten.

/A\

jo, det blev nog lite tokigt här.

Iallafall, jag tänkte inte köpa en filmkamera, jag ätnkte låna en av min kompis. Jag ska nämligan göra en film av hur en blomma slår ut, och sedan speeda upp den så jag ufnderade över olika sätt att ögra detta.

lämpligast är ju filmkamera, men då jag vill ha lite bilder funderar jag på att göra det med stillbildskamera.eller om kvaliten blir tilräckligt bra från filmkameran.
0.4 megapixel? Om man tar en bildruta (och inte använder kamera funktionen om det nu fins en) så är den väl inte 0.4 megapixel+? hur ser det ut på TVn liksom?

smartaste lösningen i det fallet skulle nog vara att rigga en digitalkamera på stativ, i ett rum med kontrollerat ljus (så att färgtemperaturen är lika på alla bilderna). Sen ta en bild i minuten eller hur ofta man nu behöver ta bilder.

Med remote capture till digitala EOS-kameror kan man ställa in så att den automatiskt tar intervallbilder. Efter exponering så laddas bilden direkt ner i datorn, perfekt för att göra dylika filmer med.

Hur man sen enklast lägger ihop bilderna till en film kan jag dock inte svara på. Dock är jag mycket intresserad av svaret :) (Och gärna ett lite mer detaljerat svar, inte bara "använd ett filmredigeringsprogram")

Den kan mycket väl vara 0.4 megapixel. Film och bild är ju två helt olika saker, där man i bilden ser varenda liten skavank, medan man i filmen har ständigt nya bilder.

Det är min teori. Mina vänner skrattar ofta åt mina teorier, så lita inte allt för blint på mig.

Bästa är att köpa en enklare kamera som man kan styra från datorn med ett capture-program. Sen är det bara att ställa upp, koppla till datorn och låta stå. Sök på Time-laps photography på google.

Tja, jag kan ju berätta hur jag gjorde när jag skulle göra ett test.
jag hade lagt min digitalkamera på diskstället och tog bilder s¨fort jag kund medans jag sakta fyllde upp en skpål med vatten.
Det blev inte så snyggt, men det var bara ett test.

Sen laddade jag in bilderna i datorn och öppnade flash.
Jag gjorde en massa nya keyframes. Sedan skulle jag importera bilderna, då hade den vänligheten att säga att bilden tycktes vara en del av ett bildspel och frågade om jag ville importera allihopa.

Sedan var det bara att köra.

Justja! Innan så använde jag automatiseringsfunktionen i Photoshop för att skapa ett webalbum, gjorde dom till 800x600 (största storlek), sedan ändrade jag i flash så man arbetade i 800x600 importerade (se ovan) och ändrade frameraten till 24. Det är nog rekommenderat att ha mer än 24 när man har många bilder, jag fick ihop ungefär 80 stcken på mitt försök.

Mvh Jonis

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar