Annons

Filmfunktionen

Produkter
(logga in för att koppla)

Zyan

Aktiv medlem
Hur har ni lyckats med filmer på Nikonkameror.

Har själv gjort ett par i dålig ljussättning. Men har även sett grymt snygga på nätet som sägs vara från dessa kameror. Bland annat den i Alperna med helikopterbladen, så grymt läcker. Har även sätt andra från den där tillverkaren som börjar med ett C i samma prisklass som är helt ok.

Det första så använder jag fixerat stativ så ökända svajningsproblemet är eleminerat.

Men när jag försökte göra en enkel tagning så blev det flimrigt.
Körde med D300s tillsammas med 3-4 byggstrålkastare direkt på "scenen" och med nikon 35mm, 1,8.

Först trodde jag att det berodde på lokalens fasta ljus som är lysrör, så jag stängde av dem och körde enbart med 4 byggstrålkastare, 300w och 500w.

Det blev bättre men ändå inte bra, då det var flimmrigt som absolut inte syndes för ögat vid inspelning.

Eller är dessa kameror kassa för filmning inomhus undantaget ultimata förutsättningar? Eller var det jag som hade fel ljuskälla?

Skulle någon annan ljuskälla gjort filmen flimmerfri?
 
Ljuset är alltid något man måste räkna på vid inomhusjobb.
Vad hade du för slutartidsinställning? Synkar inte den med ljuset så blir det svårt.
Sen köra ju Nikon med 24 b/s (även D300s?) och det gör kamerorna än mer känsliga för olika inomhus förhållanden.
 
Ljuset är alltid något man måste räkna på vid inomhusjobb.
Vad hade du för slutartidsinställning? Synkar inte den med ljuset så blir det svårt.
Sen köra ju Nikon med 24 b/s (även D300s?) och det gör kamerorna än mer känsliga för olika inomhus förhållanden.

Antal bilder per sekund har inget med flimmret att göra, däremot är slutartiden det som spelar roll.
Det jag gjorde för att få bort flimmret med min D90 var att sätta AEL-knappen till "hold" (finns nånstans under custom-menyn), sen siktade jag runt med kameran tills flimret försvann och dåå tryckte jag på AEL-knappen. Alltså låses exponeringen och flimret bör vara så gott som borta. :)
 
Generellt har antal bilder i sekunden absolut med flimmer eller pulserande i ljus att göra. Det behöver inte vara det avgörande pga. av slutartidens inställning. Men med tanke på hur lampor och hertz-tal är konstruerat så påverkar det.
Ta och filma ljusrör (50Hz) och en datorskärm (60Hz) med en kamera som kan 24 b/s.
Beroende på vad du har för slutartid så kommer ni se flimmer eller ett svagt pulserande av ljuset.
Byt till 25 b/s (om ni har en sådan kamera) och se skillnaden.
 
Slutartid? Slutaren är ju öppen hela tiden!

Jag tror mer på teorin om frekvensen på filmen. Nu har jag inte möjlighet att testa, men ska kolla på kameran om det går att ändra när jag kommer hem. Om de är i otakt så bör ju flimmer uppstå. Som när man filmar gamla skärmar.

Vad innebär "hold" kommandot, kan ju inte vara att låsa exponeringen, möjligtvis låsa "hur lång tid kameran ska hämta information från sensorn till varje frame låsning". För vid olika ljus så blir det ändå bra exponering men bländaren är alltid fullt öppen.

(Har någon förresten kommit på hur man ändrar bländaren för film, när jag rör bländarreglaget och ändrar f-värdet för fotografering så är det ändå max hela tiden).
 
Slutartid? Slutaren är ju öppen hela tiden!

Jag tror mer på teorin om frekvensen på filmen. Nu har jag inte möjlighet att testa, men ska kolla på kameran om det går att ändra när jag kommer hem. Om de är i otakt så bör ju flimmer uppstå. Som när man filmar gamla skärmar.

Vad innebär "hold" kommandot, kan ju inte vara att låsa exponeringen, möjligtvis låsa "hur lång tid kameran ska hämta information från sensorn till varje frame låsning". För vid olika ljus så blir det ändå bra exponering men bländaren är alltid fullt öppen.

(Har någon förresten kommit på hur man ändrar bländaren för film, när jag rör bländarreglaget och ändrar f-värdet för fotografering så är det ändå max hela tiden).

Jag vet inte hur det ser ut på en D300s nu, men på en D3s kan du ändra bländaren manuellt.

..och slutaren, den digitala sådan, är inte öppen hela tiden. Den finns i alla videokameror och avgör hur länge en sensor ska utsättas för ljus, innan det är dags för ny bild. Principen är densamma som med foto.
I video är regeln att man har dubbel slutartid som man har bilder i sekunden. Alltså filmar man 24b/s ska man eftersträva en slutartid på 48. Har man 25b/s ska man ha 50 osv. Givetvis kan man har andra värden om man är ute efter en viss sorts effekt på bilden/videon.
 
I video är regeln att man har dubbel slutartid som man har bilder i sekunden. Alltså filmar man 24b/s ska man eftersträva en slutartid på 48. Har man 25b/s ska man ha 50 osv. Givetvis kan man har andra värden om man är ute efter en viss sorts effekt på bilden/videon.

Hej!

Ska filma en del med min Nikon d90 i höst. Läste denna tråd, folk verkar lite oense...? Men om man filmar med dubbla slutartiden m nikon d900, dvs 48, kan det inte blir rörelseoskärpa på filmen då? Om man fotar människor (även om man har stativ alltså) med slutartid 48 så kan det ju bli rörelseoskärpa.

Kan det bli flimmer om jag använder "fel" slutartid, även om jag är utomhus, dvs utan ljussättning, eller gäller detta bara när man har lampor som blinkar i annat tempo än 24ggr/sek??

Mvh, Louise
 
Hej!

Ska filma en del med min Nikon d90 i höst. Läste denna tråd, folk verkar lite oense...? Men om man filmar med dubbla slutartiden m nikon d900, dvs 48, kan det inte blir rörelseoskärpa på filmen då? Om man fotar människor (även om man har stativ alltså) med slutartid 48 så kan det ju bli rörelseoskärpa.

Kan det bli flimmer om jag använder "fel" slutartid, även om jag är utomhus, dvs utan ljussättning, eller gäller detta bara när man har lampor som blinkar i annat tempo än 24ggr/sek??

Mvh, Louise

Rörelseoskärpa får du vid 1/48s, givetvis lite beroende på hur snabbt saker och ting rör sig. Vill man ha väldigt mycket rörelseoskärpa får man ju gå under 1/48s om det går. kameran sätter ju gränserna.

Flimmer får du endast vid konstgjord belysning, dvs. främst inomhus. Sen beror det lite på vad man har typ av ljus inne. Vissa lampor generar mer flimmer vissa mindre. Allt relaterat till vilka inställningar man kör med i kameran. Med rätt inställningar så får man inget flimmer alls.
Eftersom vi har 50Hz i lamporna i Europa så är värden som 25, 50, 100, 150 osv. bra för flimmerfria filmer. Dvs. värden som är jämt delbara med 50.
Så att ha 1/50s istället för 48 bör funka utan problem. Men sen är det väl så att du kan inte ha 1/48s på i en DSLR? På Canon går det iaf inte. I filmkameror brukar man dock eftersträva 1/48s om man filmar med 24b/s. Nu envisades dock Nikon med att bara ha 24b/s ..så då får man ju ta det och göra det bästa av det. Vi hoppas på bättring nästa kamerasläpp.

Sen är det ju som så att man får faktiskt experimentera lite själv, för det är inte alltid att samma fenomen alltid uppstår på alla platser. Utan man utgår från de teoretiska regler som finns och sen får man kolla hur det fungerar i praktiken. Prova filma, titta på det i kamera och gärna i datorn och se själva. Har man tiden så kan man prova att filma med olika inställningar och sen jämföra själv vad som skiljer sig åt.

Utomhus med solen som ljus skapar inget flimmer. Men så fort det börjar mörkna och ljus från gatulampor och sånt dyker in så finns det risk för flimmer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.