Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmframmatning i K1000

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Sedan i höstas har jag använt Fujicolor Superia X-tra 800 i min K1000. De senaste båda rullarna, nr 9 och 10, har inte matats fram korrekt. I slutet av filmerna överlappar två rutor varandra. Just den här filmen är extra styv, särskilt i slutet, märker jag när jag lägger den i filmhållaren till min scanner. Går den här filmen extra trögt i min kamera, eller är det något annat fel? Så här bar sig inte de negativa Kodak-filmer åt som jag använde före den här Fuji-filmen. Jag vore tacksam för en lösning.

Bjoernowitsch skrev:
Sedan i höstas har jag använt Fujicolor Superia X-tra 800 i min K1000. De senaste båda rullarna, nr 9 och 10, har inte matats fram korrekt. I slutet av filmerna överlappar två rutor varandra. Just den här filmen är extra styv, särskilt i slutet, märker jag när jag lägger den i filmhållaren till min scanner. Går den här filmen extra trögt i min kamera, eller är det något annat fel? Så här bar sig inte de negativa Kodak-filmer åt som jag använde före den här Fuji-filmen. Jag vore tacksam för en lösning.
Jag har alltid tyckt att denna typ av problem är konstiga. Det är ju bara för kameran att räkna antalet hål i filmen så att det blir perfekt. Jag har tyvärr aldrig ägt någon helt mekanisk Pentax så jag kan därför inte svara på K1000. Jag hade samma problem med en av mina Kiev 60 hus, men det var ett känt problem och berodde på dålig design. Även min Pentax MZ-5n fick detta problem mot slutet och det var då jag började fundera hur det kunde komma sig att den inte drog fram filmen tillräckligt, det är ju bara att räkna... Men så länge man hade riktigt frächa batterier så uppstod problemet så sällan att jag aldrig gjorde något åt det....och sedan bytte jag till en pentax 67 II så därmed var problemet löst :) Jag hoppas någon med erfarenhet av K1000 kan hjälpa dig, den kanske bara behöver smörjas på rätt kugghjul.

En polare till mig hade samma problem med sin k1000, dvs kuggarna slirade bara på filmen bitvis. Det visade sig senare att han laddat filmen så att den vreds åt fel håll i matningshjulet på höger sida.

En mycket vild gissning:
Eftersom övelappningen uppträder i slutet på filmen så kan man anta att det är där som filmen är som kraftigast böjd (minst diameter längst in mot spolen). Om fjädrarna i tryckplattan inte är som dom ska så borde det kanske vara möjligt för filmen att trycka upp plattan och därmed lyftas över tandhjulet. Upptagningsspolen har ju vanligtvis en friktionskoppling så den kan mycket väl slira.

Är jag ute och cyklar totalt?

---/T

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar