Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmframkallning: tips o köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasis

Aktiv medlem
jag vill lära mer om framkallning

förrut har jag lekt i fotolabbet o använde färdiga kemikalier där..

men nu vill jag lära mig att fixa kemikalier o framkalla filmer hemma.

finns några bra guider hur man fixar kemikalier?

jag har precis plåtat 5st trix400 o 1st Tmax100 filmrullar i london.

det får inte bli något misstag under filmframkallning :)

jag tänker satsa på ilford delta400 o 3200 senare,

så vilka kemikalier o hållbara grejer (stål bättre än plast??) för filmframkallning föreslår ni?? jag tänker använda negativen till diascannern

jag orkar inte söka på internet så det vore trevligt om ni bidrog med era erfarenheter, tips, förslag m.m.

hur man unviker damm, repor i filmer när man torkar dom? sånt hatar jag!!

hört att man ska använda lite kortare framkallnings tider än tillverkarens på tmax. stämmer det?

tomasis skrev:
....det får inte bli något misstag i filmframkallning :)

Med andra ord..lämna in dom.

Eller ta en rulle med oviktiga motiv och pröva att framkalla den först.

"så vilka kemikalier o grejer för filmframkallning föreslar ni?? jag tänker använda dom till diascannern"

Det hoppas jag inte.. vätska och elektriska prylar går inte så bra ihop. ;)

www.photax.se har allt som du behöver.
Eftersom du fotograferat med t-max kan man ju rekommendera FX-39 som är för t-korns filmer. 1:9 spädning 20 grader. 8,5 Minuter på en T-Max 100.

"hur man unviker damm, repor i filmer när man torkar dom? sånt hatar jag!!"

filmklämmor för att sträcka filmen och sen finns det filmavtorkare (ser ut som en tång med gummi på) drag av en gång och häng upp på ett dammfritt ställe.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.