Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmframkallning,samma tid även vid flera filmer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Davidgbg

Aktiv medlem
Hej

Fick minneslucka gällande en sak och tänkte fråga er..

När jag framkallar själva filmen,negativet, om jag har 1 film i burken i 6 min som exempel. Är det samma tid om jag lägger i 2 filmer i burken?
Blir det också 6 min?

Jag minns inte vad som gäller..börjar bli gammal..eller nåt är det..;-)
Kan ju kallas okunskap också..

Tackar

Tänk på att varje film kräver en minsta volym med outspädd framkallare, hur mycket brukar stå på den lapp som följer med kemin. Varför är då detta viktigt i relation till din fråga?

Med framkallare som man späder mycket är det inte säkert att minsta volym spädd framkallare, som krävs för att framkalla två filmer, får plats i dosan. Tex rekommenderar Kodak minst 100ml outspädd Xtol till varje film (80 cm2, tror jag) och med Rodinal bör man ha minst 5ml per film (jag har dock läst att några klarar sig på mindre kemi).

Jag är vis av erfarenheter... :) Framkallade några filmer tillsammans som kom ut för tunna. Jag hade fyllt dosan med spädd framkallare, men använt för lite outspädd framkallare per film... Som kuriosa, när jag framkallar film med Rodinal och med utspädningen 1:300 (vilket är extremt utspätt) får jag ta till den största dosan för att all vätska (ca 1,5 liter) ska få plats, och det är bara för *en* film.

Om det finns plats i dosan så är det samma tider som med en film.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar