Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmframkallning mellanformatsnegativ färgfilm i Borås

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej!

Har flyttat från Götet till Sandared en kvart utanför Borås. Nu behöver jag få mina färg-negativ framkallade i Borås, finns det någon med vettiga priser (obs, är absolut villig att betala mer om jag kan lita på att det inte blir repor eller fläckar) - gärna en entusiast så man kan få lite mer personlig kontakt med den som gör jobbet :) Finns det eller måste jag börja skicka till Crimson eller Fuji nu o betala extrema priser?

Tack på förhand!

Hej.

Jag sitter lite i samma sits, inte så att jag flyttat men har letat efter någon som kan framkalla färgfilm 120 format utan att det blir en massa problem. Det jag kom fram till är att göra det själv trots att det verkade jobbigt att hålla de höga temperaturerna, har för mig att Fotosidan medlemmen Maritn Hertius har skrivit i sin blogg hur man kan göra och det verkar inte alltför svårt. På Macodirect finns det även C41 kemi att köpa som man kan använda i mer humana temperaturer, 25C vill jag minnas, och det är Rollei Digibase.

/Niklas

Edit: annars kanske du skulle kontakta Rolf Berntzen här på Fotosidan, han har en firma som framkallar och annat... En bra bild, tror jag att firman heter.

Jag hittade Donalds foto i Borås, de framkallar åtminstone småbild i färg. SKÖNT! Men mellanformatet blir väl att börja framkalla själv då antar jag.. Men ska kolla upp En Bra Bild! :)

Att framkalla själv med Tetenals C41-kit är inte så svårt. Man måste hålla tempen runt 38 grader och det är relativt kritiskt. Själv börjar jag framkalla vid nån grad över denna temp och då är den nere i knappa 38 vid framkallningens slut. Jag använder vattenbad i kökshon. Det funkar. Problemen börjar då du ska skanna dem, eftersom färgbalansen är mycket känslig med avseende på framkallningstid/temp tyvärr.

Problemen börjar då du ska skanna dem, eftersom färgbalansen är mycket känslig med avseende på framkallningstid/temp tyvärr.

Kan bara hålla med, du spar mycket tid o ilska vid scanningen, om du låter ex Crimson eller något annat bra labb framkalla dina filmer.
Att framkalla är lätt, Men att få ett jämnt snyggt o repeterbart resultat är inte lätt.
Har du rätt exponerade o rätt framkallade neg-dior så går scanningen så otroligt mycket snabbare o bättre jfr om du får scanna sämre material...

Bästa hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Jag har anlitat Rolf Berntzen, Crimson, och fd Extrafilm Götaplatsen i Göteborg för både småbild och mellanformat, svartvitt, neg färg och dia. Berntzen gör bra jobb och är mkt billigare än de andra

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar