Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

filmframkallning i pappersframkallare

Produkter
(logga in för att koppla)
De resultat jag sett av oavsiktligt framkallade filmer gör inte att jag vill försöka själv. Det blir stenhårt, närmast oanvändbara negativ. Varför förstöra sina negativ med detta?

Jag läste i ett annat forum att man kunde göra det om man ville ha grynigare neg. Istället för ett köpa dyr snabb film eller pressa "vanlig".

Tänkte bara höra om någon vet hur det blir...

//P

Det är en klassiker för att få korniga negativ men jag har inte provat den själv. En annan klassiker är att underexponera filmen för att sedan överframkalla den. Om du vill ha korniga negativ så ska du antingen se dig omkring efter någon av de ''gamla'' filmerna med högt ISO-tal eller efter en av de infraröda filmerna. När det gäller tider så är det bäst om du experimenterar dig fram till något som passar dig (det är halva nöjet).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar