Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

filmförvaring+långresa mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_neo

Aktiv medlem
Hej alla glada fotomänniskor :)

Är det någon som har erfarenhet av långresor och fotografering?

Jag ska resa runt i 10-11 månader efter sommaren i bl.a sydost Asien, syd Amerika och har förhoppningar att ta en massa härliga bilder. Jag är helt ny på fotoområdet och har klurat på lite problem som kan uppstå som säkert inte är några problem när man väl kommit i väg men varför chansa när man kan fråga.

Hur gör man med filmrullarna? På grund av värmen så lär de inte må så bra av att ligga för länge. Hur förvarar man dem? Ska man skicka hem filmen för framkallnig eller kan man lita på deras labb?

Jag misstänker att jag kommer att komma på fler "problem" innan jag åker, som kommer att tas upp här :)

Tar tacksamt mot råd och tips på saker man bör tänka på...

/Micke

Hej! Jag har ingen större erfarenhet av långresor men ska själv ut på en nu. De flesta av de jag känner som åkt ut så länge som du ska har nån gång blivit rånade eller bestulna, och det de saknat mest var just fotorullar, för de exakta bilderna får man ju aldrig tillbaka. Jag tänker skicka hem mina rullar så jag kan framkalla dem på ett labb jag känner till.

Lycka till!

mr_neo skrev:
Hur gör man med filmrullarna? På grund av värmen så lär de inte må så bra av att ligga för länge. Hur förvarar man dem? Ska man skicka hem filmen för framkallnig eller kan man lita på deras labb?
Jag skulle inte våga posta filmer internationellt, man vet ju inte hur stark röntgen den kan tvingas passera under transporten.

Re: Re: filmförvaring+långresa mm.

jimh skrev:
Jag skulle inte våga posta filmer internationellt, man vet ju inte hur stark röntgen den kan tvingas passera under transporten.

Har jobat i en fotoaffär vars chef under sina 30 år i branschen bara 2 ggr hade sett ordentligt töntgen skadad film.. båda vid potförsändelser.. Den ena från Indien den andra fr¨ån sydostasien

Samt att de nya rgt rutienrna är livsfarlig för film...

Min erf efter 4,5 månad med film är att det säkraste är att framkalla på plats i en någotsånär stor stad...
VAr i Bosnien 97-98 och 2000 vid båda fallen soppade jag närmare 30 trullar totalt i landet med lika bra resultat som i Sverige.

Printkopiorna var inte lika bra men de kunde man ju göra om i sverige omm man vill..

dia eller neg

Hmm..
Då är det alltså bäst att framkalla på plats för att undvika förstörd film p.g.a röntgen och sedan skicka hem neg/dior för att minska risken att bli bestulen...

Vad är säkrast neg eller dia... Vilket är "svårast" att misslyckas med vid framkallningen?

/Micke

Har varit ute på ett par långresor runt om i värden. Har framkallat neg filmen på plats i större städer. Ex. Singapore, Bangkok, Rio, Mombasa, mfl. Kopiorna ser ut som skit men negen fungerar helt ok.
Skulle aldrig våga skicka film eller neg på posten så det blir att ha dom i en särskild påse i säkert förvar någonstans:
Dessutom tror jag nog att du träffar andra svenskar under resans gång som kan ta med filmskörden hem under tiden:

Nyss hemkommen från en resa i kenya hade jag mer än 50 rullar i handbagaget.
Tror trots alla rån mm att det är det säkraste sättet.
Trevlig resa

Jag har under 2 resor tillbringat sammanlagt 1 år i Sydasien (Indien och Sri Lanka). Har alltid köpt och framkallat film på plats. I Indien säljs precis samma film som hemma fast negativ film är betydligt billigare. Supra 400 kostar t.ex 25 kr rullen när man köper från en bra fotoaffär som förvarar filmerna i kyl.

Framkallar man i stora städer blir det lika bra resultat som hemma. Kopiorna kan visserligen vara riktigt dåliga men själva filmen är det absolut inget fel på. Jag skulle aldrig skicka hem filmerna per post, det är nog en större risk att något händer då än om man framkallar på plats. Dessutom vill man ju se bilderna så fort som möjligt! :D

Om du kör mycket svart-vitt och stannar ett tag på samma ställe kan du ju också framkalla filmerna själv. Det krävs ju faktiskt inte särskilt mycket utrustning.

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Först vill jag tacka för alla svar ;)

Så negfilm är alltså att föredra, jag som gått och hoppats att det kommer finnas gott om ställen tillgängliga som kan framkalla dia.

Eftersom dia blir roligare för mina närmaste att se på när jag ska tråka ut dem med allt jag gjort under redsan :D

Är det näst intill omöjligt att hitta någon med den utrustning som krävs, det måste väl finnas i storstäder.

/micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar