Annons

Filmbyte mitt i rullen.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Har läst lite i min användarhandbok att man kan, efter viss omprogrammering av min Canon EOS 600 byta film mitt i rullen. Ok låter enkelt.
1. Kom ihåg/skriv upp vad räkneverket står på
2. Spola tillbaka filmen och ta ut den
3. jada jada jada
4. Sätt tillbaka filmen och exponera fram den tills räkneverket står på samma ruta igen
(med lock för linsen och 1/2000 naturligtvis)

Nu till frågan: Kan man vara helt säker på att nästa exponering hamnar rätt efter föregående??
Eller ska man ladda lite generösare så att man får ett "glapp" mellan negativrutorna vid filmbytet ???

Jeppe skrev:
Har läst lite i min användarhandbok att man kan, efter viss omprogrammering av min Canon EOS 600 byta film mitt i rullen. Ok låter enkelt.
1. Kom ihåg/skriv upp vad räkneverket står på
2. Spola tillbaka filmen och ta ut den
3. jada jada jada
4. Sätt tillbaka filmen och exponera fram den tills räkneverket står på samma ruta igen
(med lock för linsen och 1/2000 naturligtvis)

Nu till frågan: Kan man vara helt säker på att nästa exponering hamnar rätt efter föregående??
Eller ska man ladda lite generösare så att man får ett "glapp" mellan negativrutorna vid filmbytet ???

Hej!
För att vara på den säkra sidan så är det bäst att "foto" fram en eller ett par rutor extra när du byter tillbaka rullen!
Mvh Niklas

Räknaren på kameran matar bara fram ett antal "hack" så lägg på en ruta eller två eftersom filmframmatningen troligtvis inte började på samma position den andra gången du stoppar i rullen.

Om du verkligen måste ha ut fullt antal bilder eller vill göra en dubbelexponering kan du markera med en penna på filmen hur långt utdragen ur kasetten den var och hoppas att den laddar lika när bakstycket stängs.

/Ingo

Jag har sopat en extremt viktig bild bara för att jag tryckte en gång för lite. Har man råd att inte trycka två gånger?

Hej!
Vad bra att ni tog upp ämnet, jag har nämligen funderat på det!
Jag undrar hur kameran kan veta hur många exponeringar jag har tagit på rullen? Hur hittar den tillbaks liksom?
Jag har en eos 30, går det att ta ut rullen och sen fortsätta med den sen?
mvh
Camilla

camilla skrev:
Jag undrar hur kameran kan veta hur många exponeringar jag har tagit på rullen? Hur hittar den tillbaks liksom?
Jag har en eos 30, går det att ta ut rullen och sen fortsätta med den sen?
Kameran vet inte, du måste själv hålla reda på hur många rutor du använt och trycka fram dem med linsskydd på med minsta bländare och snabbaste tid. Plus ett par extra alltså. Jag vet inte om EOS 30 går att ställa så den lämnar filmänden ute, annars måste du skaffa en filmutdragare. Olika filmutdragare har diskuterats i en tidigare tråd, gör en sökning på filmutdragare så hittar du nog lite råd i så fall.

jimh skrev:
Kameran vet inte, du måste själv hålla reda på hur många rutor du använt och trycka fram dem med linsskydd på med minsta bländare och snabbaste tid. Plus ett par extra alltså. Jag vet inte om EOS 30 går att ställa så den lämnar filmänden ute, annars måste du skaffa en filmutdragare. Olika filmutdragare har diskuterats i en tidigare tråd, gör en sökning på filmutdragare så hittar du nog lite råd i så fall.

Jodå, det går att ställa in så att filmänden lämnas ute. Schysst egentligen att man kan göra såna här grejer eller hur!? =)
Tack för svar!

En fråga till i ämnet, hur brukar ni göra med framkallningen när det finns risk för att det är ojämnt avstånd mellan rutorna? Jag frågade på Odenlab en gång och hon sa att de klippte maskinellt och att det fanns risk för att de skulle fimpa mitt i en ruta. Så sen dess har jag alltid bett att få filmen helt oklippt. Det funkar ju när man kör dia, men hur gör ni som kör negativ film och lämnar in för framkallning och kopiering? Finns det labb som klarar detta?

Har aldrig hänt mig och i sommras MRC:ade jag flitigt.

Jag tror att maskinen som klipper stannar och påkallar operatörens upmärksamhet om det inte hittar någon tydlig tom spalt. Jag vet iaf att det är så det funkar med automatisk diamontering...

Canon..

Jag vet inte hur det är med Canons billigare kamerahus men i Nikon F80 finns iallafall en infraröd sensor som känner av var exponeringarna börjar och slutar. Jag har aldrig haft några problem med att spola tillbaka rullen och sedan ladda den igen i samma kamerahus vid ett senare tillfälle. Mellanrummet mellan de båda exponeringarna har alltid blivit exakt.. Hur nu detta fungerar rent tekniskt vet jag inte men jag har alltid fått återstående exponeringar på rätt plats.. Peppar, peppar.. ;)

Filmsladden..

Jag har följt de amerikanska forumen sedan F80 började säljas och vad de har kommit fram till är att det går att programmera om F80 för att lämna filmsladden ute.. Vad jag vet finns denna möjlighet inte i Sverige, men jag kan ha fel..

Allt jag vet är att det krävs att man lämnar kameran till auktoriserad servicepersonal för en uppgradering av mjukvaran. Det finns således inget man kan göra själv. (Utom att öppna bakstycket när motorn håller på att rulla in änden, men det är inget jag rekommenderar). Jag har med de orden avsagt allt ansvar. Om du bestämmer dig för att testa detta gör du det på egen risk!

Däremot är din önskan lätt att uppfylla på F90/F100/F5 som har helt andra möjligheter. Dessa avancerade modeller kan anslutas till en personaldator vilket gör att det är enkelt att i efterhand programmera om kameran själv. (Med ett program som går under namnet Photo Secretary).

Om jag hade varit i dina kläder, herr Bomelin, hade jag skaffat en filmutdragare som troligen blivit både enklare och smidigare att använda.

Läs nikonians.com för mer information angående detta ämne..

Utrustning?

Nej, billigt blir det inte men det kostar att ligga på topp.. :D Photo Secretary kan du köpa på Scandinavian Photo från 3200:- och uppåt.. Det finns visserligen ett hemmagjort program som har tillverkats av ett gäng amerikaner men jag har inte webbadressen tillgänglig just nu..

Attans, så jag måste ha en sekreterare också? Nåväl, jag får kolla det med personalavdelningen när jag går dit för att be att få låna personaldatorn.:D

Lite avis på F80:s avkänning av exponerade rutor. Minolta Dynax 7 har inbyggd funktion för att spola fram filmen till vald ruta. Då slipper man strula med objektivlock, bländare och slutartider eftersom slutaren aldrig öppnas. Det går även att spola tillbaka till vald ruta. Så att man kan trixa fram och tillbaka med multiexponeringar.

Men för att svara på frågan så spola fram en extra bild. Det har alltid räckt för mig i alla fall.

Mvh
Maverick

Och här kommer ett nytt roligt problem:

Har man tagit två-tre svartvita rutor på en rulle, och på momangen få de framkallade, utan att förstöra hela rullen, hur gör man då med en mordern kamera?

Ställdes för detta bekymmer och trängde in mig i mörkrummet med EOS-1:an i knät. Att öppna bakstycket, hitta filmen, klippa av den, och sedan manuellt dra ut filmen ur uppspolingskasetten, funkade faktiskt. Även om ljudet lät lite oroande. Räkneverket backade också snällt och försiktigt.

Men sen kom problemet. När jag stod med resten av rullen i handen och filmsnutten var instoppad i dosan och framkallad, skulle jag ju stoppa tillbaka samma film. Klippte lite snyggt kring kanterna och stoppade i den som vanligt. PANG! Kamerans motor slog av filmen, med en bra bit inne i uppspolingskasetten. Lyckligtvis på snedden, men läskigt var det, och ett jäkla pillande blev det.

Hur funkar det med budgetkamerorna, som laddar upp hela filmen först, och matar in ruta för ruta?
Hur klipper man egentligen filmen? Är det bara jag som lyckas med sånt här???

Skulle aldrig göra på det viset oavsett kamera. Stå och fummla med en kamera i mörkret. Jag skulle spola tillbaka filmen. Ta fram den med en filmutdragare klippa av och framkalla.

Återstående film skulle jag sätta i under dagsljus. Fast det är ju bara jag förstås.

Angående budgetkameror så tror jag inte att de drar ut filmen för att sedan mata tillbaka i kassetten. Faktum är att det är en ovanlig funktion. Jag har bara sett den på en
Canon 1000Fn som jag hade en gång innan jag böt till Minolta. Fast jag skulle gärna ha funktionen. Perfekt när man fotograferar bröllop t ex då man inte riskerar att filmen tar slut och kameran börjar spola tillbaka med störande ljud som följd.

Filmen är väl bara att klippa rakt av, det brukar inte vara så noga är min erfarenhet. Kameran matar fram filmen så fint så iaf.

Mvh
Maverick

EOS 300 funkar också så. Det enda jobbiga med det är att man får negativnumreringen (och även kopiorna) baklänges.

Annars är det som sagt smidigt att alltid se hur många rutor mn har kvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar