Annons

Filma modellflyg med 6D?

Produkter
(logga in för att koppla)

David2799

Aktiv medlem
Hej,

Jag tänkte filma när jag modellflyger. Har en Canon 6D med EF 24-105, EF 50/1.4 eller Tamron 70-300 VC USD som jag alrdrig filmat med. Har också ett stativ med videohuvud.

Vilket objektiv är lämpligt och är det något att tänka på när det gåller inställningar? Hur får man hyfsat fokus med tanke på att modellen kommer att befinna sig på 10 - 200 meters avstånd?

Har också en Iphone 6, kanske är ett bättre val?

filma i manuellt läge. Sätt slutartiden till dubbla fps för att uppfylla samplingsteoremet.
sätt fokus med af, stäng sedan av af o filma. Behöver du flytta fokus så gör du det manuellt. Behöver du mer skärpedjup så bländar du ner.

Jag tänkte filma när jag modellflyger.

Har inga bra tips när det gäller själva filmandet, men däremot kan jag säga att jag har försökt göra samma sak och konstaterat att det är skitsvårt på gränsen till hopplöst omöjligt att flyga och följa modellen med kameran samtidigt!

Så mitt råd är att antingen sätta kameran med vidvinkligt objektiv på stativet och lämna den ifred filmandes det generella luftrumsområdet eller låta någon annan sköta filmandet medan du flyger. I alla fall om du är rädd om modellen. ;-)

Annars kan ett förvånansvärt bra alternativ faktiskt vara att fästa din iphone i pannan med ett rejält gummiband och låta den filma dit du tittar. Största risken med det är att folk kommer undra vad du är för tönt. :)

Tycker det är svårt att fota modellflyg men än svårare att få till film man är nöjd med. Glöm inte ljudet;)
Här nedan en film som jag skulle varit nöjd med.

https://www.youtube.com/watch?v=slK-1Xw6EgM

/Stephan

Ja - den var inte dålig. Jag tog med min Canon och när jag flög fick sönerna turas om att filma. JAg klippte ner det till 4 minuter från ungefär 12 minuter. Ska det bli trevligt att titta på är det viktigt att flyga lågt och nära kameran. Inte helt lätt när man är nybörjare.

Jag satte kameran på oändlig fokus och bländare 16 för att få rejält skärpedjup. Slutartid 1/100 för 720/50. Körde med min 24-105 satt på max zoom.

Tycker väl att resultatet är ok, men den tappade en del när jag laddade upp på Youtube. Roligast av allt var i alla fall den lyckade premiärflygningen och att jag nu har den dokumenterad!

https://youtu.be/-9AwAnpGZ6g

testa att köra med full hd nästa gång. det ger så mycket mera i kvalitets o ljuset i bilden har ja märkt på min 70d iallafall. borde vara likadant på din med.
men det där va ett väldigt bra första filmande tycker jag :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar