Jag tänkte för första gången pröva på filmning. Men undrar över inställningar.
Filformatet i RX100 är grundinställt på AVCHD. (Ett alternativ finns: MP4.)
I rubriken "Inspelningsinställning" är grundinställningen: 50i17M(FH). Två alternativ finns: 50i17M(FH) och 50p28M(PS).
Är det ok att köra med dessa två grundinställningar?
Och om jag sedan ställer tiden på 1/50sek?
Iso på 125?
Bländare f/4,5?
Kan detta fungera bra för filmning i dagsljus utomhus vanlig turistfilmning?
Intressant!
Väntar med spänning åp initierade svar från de som verkligen kan nåt om det här, så jag ger mig inte in i detta med exponernigen och vilka effekter slutartiden har på filmen.
Däremot AVCHD vs MP4, som är samma som på andra Sony-kameror.
För att filma i högsta upplösning 1080p så måste du använda AVCHD.
Det är ett komprimerat format som är kompakt och bra, men det är väldigt trögjobbat vid redigering. Du bör ha en rätt vass dator och grafikkort och program som stödjer det för att det ska bli smidigt.
Jag kör (eller rättare sagt, min son som är filmaren i familjen, jag bara köper och betalar för grejerna .-) ) Adobe Premiere Pro CS5. Grafikkortet är 3GB Nvidia GeForce GTX 470 har jag för mig att det heter. Enbart dessa NVidia-kort har CUDA grafikprocessor som är det enda som stöds av Adobe och det är totalt avgörande. Har man inte grafik med hårdvaruacceleration blir det hackigt och trögjobbat, speciellt om man använder After Effects.
AVCHD kräver också en licensierad codec som ingår i t.ex. premiere och även i elements tror jag, men just den följer inte med i 30-dagars provversionerna så att om du vill prova med trial-versionen av Premiere så kan du inte redigera AVCHD överhuvudtaget.
Vet inte vad det medföljer för program tillsammans med kameran. Förmodligen en fungerande enklare redigerare, men min gissning är att det blir segt i AVCHD med det.
MP4-formatet är mycket smidigare och blir alldeles flytande även med Windows Movie-maker på en hyggligt fräsch dator. du har dock inte tillgång till full-HD i det formatet.
Så AVCHD är absolut bäst om man har hårdvaran och programmen för att redigera det, men är väldigt trögt att jobba med annars.
Mitt råd är att prova men att nöja sig MP4 tills du kommit igång ordentligt med filmning och då anpassa program och hårdvara till det, för det behövs när man kör AVCHD.
/Mats