Annons

Filma med digitlakameror

Produkter
(logga in för att koppla)

agge_aberg

Avslutat medlemskap
Tjena, jag kommer så småningom att köpa en digitalkamera runt 4000 kr klassen.
Har tittat runt en del och mitt val står mellan ;

FujiFilm Finepix s5000
Minolta Dimage Z1
Olympus C-740 (C-750)

nu är det så att jag har länge vart inne på s5000 och det som gör att jag inte känner mig helsäker är filmsekvenserna.
Z1 kan spela in 640x480 med 30b/s
vilken inte C-740 eller s5000 kan, de kan spela in med 320 x 240 ,C-740 med 15b/s och s5000 med 30b/s...

Nu undrar jag om det finns nån som vet om det är mkt skillnad mellan dem, för jag kommer filma en del klipp, men jag vill få bra bilder och ha 10 i zoom.
Jag hoppas ni kan hjälpa mig :)
/ August
 
Tja, alltså klarar Z1 640x480 med 30 bilder per sekund så är ju den den bästa videokameran av de du tittat på.

MEN, räkna inte med någon speciellt bra kvalitet på videoklipp från en digitalkamera. Det är en ren nödfunktion som man kan ha för skojs skull. Du spelar inte in din dotters konfirmation med en digitalkamera om man säger så...

Satsa istället på en bra digitalkamera och en bra videokamera. Blandingar brukar inte bli så bra. Tror att alla kameror su tittat på ger ett bra grunresultat för hobby och semesterfotografen!

//
 
Hmm okej, nej min dotter konfirmation lär jag ju inte filma då jag är 15 år gammal :D.
Det pekar nog åt s5000 då..
Tack för svaret.
 
Kolla runt lite först

Hej!

Är själv en stolt(?) ägare av en s5000, men "stoltheten" har kommit lite på skam sen jag blev medlem här. xD-kortet, som den är utrustad med, är enl. samtliga kommentarer jag läst här ett ganska dumt val. Nytt, dyrt och ovanligt kan man väl sammanfatta det som! Kolla runt lite på sidan innan du köper, även om jag är nöjd med kameran...
 
Filmklippen med Z1 blir mycket bra (i 640x480 30fps), men filerna blir stora... Inte många minuter som går in på ett 256MB kort.

Autofokusen jobbar hela tiden under filmningen vilket ger skarp bild men det kan låta som en hårddisk ibland ;)

Zoomen funkar bara om ljudet är avstängt (om man inte zoomar innan man börjar filma).
 
Olumpus C-740 är nog det minst intressanta alternativet ifall man vill kunna filma då det inte går att spela in ljud med den. Olympus C-760, C-765 klarar det däremot.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.