** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
ANNONS
Annons

Filma Lektion/Föreläsning - Utursning - Leverantör?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskar83

Aktiv medlem
Hej

Har på arbetet i uppgift att ta fram förslag på utrustning som ska användas att flytta runt och filma i föreläsningssalar/lektionssalar.
Den krav spec jag fått se ut ungefär såhär.

1. Filma i OK kvalitet, inte behov av högsta kvalitén.
2. Ljud ska tas upp från föreläsare + åhörare (frågor/diskussioner).
3. Kameran ska stå på stativ.
4. Önskar inte använda lösa mikrofoner som ska bäras runt bland åhörarna eller mygga/fluga till föreläsaren, andra lösningar.
5. Ska filma i minst 60 minuter i sträck.

Jag ställer mig frågan också...
Vilken utrustning behövs för videoredigeringen. Vilken typ av dator behövs för att göra det bra. Rekommenderad hdd storlek.

Jag hade helst velat kontakta ett företag som jobbar med kamerautrustning som detta och få en offert på ett förslag. Att jag ska plocka ihop något som jag ska sedan säga "detta tror jag blir kanon" känns väldigt osäkert... Jag vet ju inte ens vilken kompetens personerna som ska redigera filmerna har...

Så helst hade jag fått förslag på företag som kan assistera med en offert och inköp för något sådant här. Som har lite bra förslag och lösningar på vad som ska köpas och hur de ska användas, samt förstår hela processen....

Först kan man söka lite i gamla trådar.
O du har själv ngn tråd i ämnet från förra året.
Jag använde ordet föreläsning när jag sökte.

Scandinavian Photo är ETT ställe man kan ringa.

För övrigt så är EN kamera för lite att använda. Den som ser på filmen kommer somna. Och att inte använda mygga/mikrofoner är ett stort misstag. Utan bra ljud så kan du lägga ner projektet.

Först kan man söka lite i gamla trådar.
O du har själv ngn tråd i ämnet från förra året.
Jag använde ordet föreläsning när jag sökte.

Scandinavian Photo är ETT ställe man kan ringa.

För övrigt så är EN kamera för lite att använda. Den som ser på filmen kommer somna. Och att inte använda mygga/mikrofoner är ett stort misstag. Utan bra ljud så kan du lägga ner projektet.

tack, ska kolla upp dem.

kanske använder ordet föreläsning felaktigt... detta är i lägre årskurser och jag tror deras syfte är att inte visa upp hela filmen, utan klippa ut saker.
därför tror jag ändå en kamera är nog... och med tanke på att de vill ha de "flyttbart" till olika rum så är det nog bäst att börja med en kamera.

Håller med om att mygga eller någon bra mikrofon behövs för att man ska få ut något av att titta på deras filmer.

Tar gärna emot fler förslag på företag som kan tänkas kunna göra en offert på lämplig utrustning.

Att filma med kamera i 4K för att sedan klippa i 1080 fungerar väldigt bra då det även ger möjligheter till olika utsnitt vilket minskar den statiska känslan.

Ska föreläsaren stå stilla är det enkelt löst med fast monterade micar. Ska den personer gå omkring och vara aktiv blir det mycket svårare.
Att då spela in ljud utan myggor, huvudburna eller handhållna micar kommer inte att ge ett resultat ni vill ha.
Alternativt så får ni ha personal med bom som följer med men personal kostar mycket.
Det finns också att använda extremt riktade micar eller rundupptagande sådana men tänk på att dåligt ljud fäller den bästa produktionen.

Vill ni hyra tjänster, teknik eller prata mera ingående om produktion kan du ställa frågan på voodoo istället.
Där finns folk som kan leverera det mesta eller peka er i rätt riktning.

https://forum.voodoofilm.org

Men snåla inte på ljudet.

Dator, duger med precis vad som helst som har anpassat grafikkort till den mjukvara du skall använda.
Sämre dator = längre tid.
Jag använder en 5 år gammal i5 med grafikkort o det funkar fint till 4 kameror o 2 ljudinspelare i PP CS6.
Renderingen kan däremot ta upp till ett par dygn för HD.

Att hitta ett företag som pysslar med detta är väl bara o slå i de gula sidorna.

Att redigera är ett hantverk som man inte släpper till vem som helst.
Men det finns många som är duktiga på det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar