Annons

Filma/fota

Produkter
(logga in för att koppla)

Rooster88

Ny medlem
Jag blir pappa i oktober och tänkte köpa mig en system-digitalkamera. Tanken är att även kunna använda den till att filma lite med. Jag vet att bl.a. Nikon D90 har denna funktion så den har jag kikat lite på. Har dock börjat fundera på hur det går till med lagring av film. Hur stor plats tar filmupptagning i hög upplösning på ett minneskort med låt säga Nikon D90, och vilka filformat kan jag välja att spara i sedan?

Vore intressant att veta.

Jag blir pappa i oktober och tänkte köpa mig en system-digitalkamera. Tanken är att även kunna använda den till att filma lite med. Jag vet att bl.a. Nikon D90 har denna funktion så den har jag kikat lite på. Har dock börjat fundera på hur det går till med lagring av film. Hur stor plats tar filmupptagning i hög upplösning på ett minneskort med låt säga Nikon D90, och vilka filformat kan jag välja att spara i sedan?

Vore intressant att veta.

Videofilerna blir rätt stora när man filmar i bästa upplösningen med D90, blir lätt flera hundra MB. De sparas som avi, om jag minns rätt (jag använder funktionen rätt sällan).

Bra tillbehör att skaffa när du köper systemkamera - med tanke på att du säkert tänkt fotografera ditt kommande barn mycket och inte bara utomhus - är ett ljusstarkt objektiv och en blixt. Jag rekommenderar objektivet Nikkor AF-S DX 35mm f/1,8 G och som blixt Nikon SB-400, om du nu inte vill satsa lite mer och skaffa den mer mångsidiga och kraftigare SB-600 istället. Objektivet jag nämner är ett ljusstarkt normalobjektiv som är skarpt som attan och hyfsat förmånligt. Passar bra till "standardfotografering" speciellt av människor och olika miljöer, då bildvinkeln är precis lagom och ljusstyrkan gör att man kan få bakgrunden hyfsat suddig om man vill, genom att använda sig av objektivets stora maxbländare (f/1,8).

Kitobjektiven är visserligen av bra kvalitet, men ljusstyrkan räcker inte alltid så långt, speciellt inte inomhus utan blixt. Det är bra att veta då många förstagångsköpare kan ha lite väl stora förhoppningar på bildkvalitet och prestanda. Det hade jag för ett drygt år sen då jag skaffade min första dslr, en Nikon D60 med kitobjektiv och budget-telezoom. Jag blev lite besviken då jag snart märkte att jag behöver skaffa mer utrustning för att klara mig hyfsat i mörkare omgivning. Man tänker inte på att det är många gånger mörkare inomhus än det är utomhus i dagsljus, då ögat är bra på att anpassa sig till olika miljöer.

E: Jag tycker D90 filmar med hyfsat bra kvalitet, duger bra för personligt behov i alla fall. Jag har filmat inomhus med 35/1,8 monterat (på en mörk pub där lillbrorsan spelade) och det funkade riktigt okej tyckte jag.

Okej. Det är bra att veta. Men hur som helst: är minneskort som lagringsmedia något det faller på? Vore fint att se någon undersökning hur mycket en viss kvalitet på film tar i utrymme/minut t.ex.

Okej. Det är bra att veta. Men hur som helst: är minneskort som lagringsmedia något det faller på? Vore fint att se någon undersökning hur mycket en viss kvalitet på film tar i utrymme/minut t.ex.

Jag har inte haft några problem med 4 och 8 GB minneskort. Filmerna blir visst inte längre än 5min med bästa upplösningen och storleken kryper då upp mot 500MB (igen om jag kommer rätt ihåg...)

Jag har inte haft några problem med 4 och 8 GB minneskort. Filmerna blir visst inte längre än 5min med bästa upplösningen och storleken kryper då upp mot 500MB (igen om jag kommer rätt ihåg...)

Och mer än fem minuter kommer det nog inte bli per tagning ändå för min del.
Vad använder du för kamera med dessa siffror?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto