Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filma dokumentär, behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Akademikern

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har huvudbry. Jag behöver en kamera för ett forskningsprojekt. Jag kommer genomföra observationer samt informella intervjuer på plats. Platserna ifråga är olika marknader och festivaler. Jag behöver både kunna fotografera samt filma. Framförallt dagtid och sommarmånader. Förutom i analyssyfte kommer materialet användas till att göra akademiska filmer som på många sätt kan likställas med dokumentärfilmer.

Har ingen stor budget och är novis men vill ändå kunna ha en bra kamera som kan producera tillräckligt bra kvalitet för ett proffsigt slutresultat. Kan handla in ex. moms vilket hjälper om jag köper nytt alt. blir det begagnat. Har landat i kamerorna Canon Eos 70D, Panasonic Lumix GH3, Black Magic Cinema Camera Pocket (Har även en Canon 450D som i så fall får användas till foto), Nikon D600/610 (beg). Max med objektiv och övrig utrustning kan jag lägga ca 15K. Har en gå-rigg (heter det så?!) som jag får låna samt en ett Velbon-stativ med kamerahuvud.

Har någon något råd gällande kamerorna? Andra förslag? Nedan är några "paket" jag funderar på med pris exkl. moms.

Canon EOS 70D + EF-S 18-135/3.5-5.6 IS STM + EF 50/F1.8 II (9999:)
Canon EOS 70D + SIGMA AF 17-50/2,8 EX DC OS HSM + CANON EF 40MM/2.8 STM (11 600:)
PANASONIC LUMIX DMC-GH3 + 12-35/2,8 OIS (13 500:)

Objektiv; Då jag kommer genomföra en del filmning skall det vara konstant f/2.8 eller kan det fungera med t ex Canon´s nya STM objektiv.

Gällande ljud har jag tänkt en riktad mick samt försöka få tag på en extern och använda till intervjuerna (Har även en röde stereomick).

Medveten om att det finns liknande trådar men inte lyckats finna all information jag söker. En tråd med liknande ämne utvecklade sig till en diskussion mellan att välja hybrid eller ej. Eftersom jag skall vara i fält, mycket rörlig skall det vara en kamera som både kan fotografera och filma samt få plats i en ryggsäck. Tacksam för all input!

Senast ändrad:
Trots att jag är en stor hyllare av blackmagic pocket så säger jag skippa den. Det går utmärkt att göra dokumentär med den och jag har gjort det själv men jag skulle inte välja den som enda kamera till projektet du beskriver.
70d funkar nog alla tiders, gh3 är fantastisk och har väldigt lång batteritid.

Du har inte övervägt en riktig videokamera med XLR och så kan du ha en billig systemkamera tex G6 (ca 1000 kronor beggad) för de där filmiska klippen med kort skärpedjup?

Tillsammans skulle de ta upp mindre plats i ryggan än en 70d med två-tre objektiv.

Håller med Mattias.
Min första tanke var varför vill man inte använda en videokamera???
Dem är liksom gjorda för detta.
Bättre bildstabilisering, bättre ljudupptagning, bättre ergonomi, bättre signalbehandling osv.

Dessutom är en separat ljuduptagare typ Zoom(finns många märken) nästan av nöden. Alltså om inte ljudet fungerar bra så kan du glömma filmen. Ingen vill se en film med dåligt ljud.
O nej det går inte att köra med en fin mikrofon o koppla den till en DSLR.
Det Spelar ingen roll hur dyr mikrofon eller hur dyr DSLR du har(Kanske är Canons värsting 1c undantagen men den är inte i ditt prissegment, kostar väl 10 ggr mer än din budget), DSLRen kommer att komprimera sönder ljudet ändå.

Mattias har ngra filmer på nätet där han visar hur viktigt det är med placeringen av mickar. Mycket lärorikt.
Jag skulle tro att du är mer betjänt av en/två kameror/videokameror, separat ljudinspelare, o två myggor o kanske en mick för intervjuer.
Skall du filma själv o samtidigt intervjua behöver du 2 kameror o klippa mellan dem eller filma alla intervjuer i profil med båda i bild.

Tack för svar och tips! Skall absolut kolla på Mattias filmer (har redan sett några!).

Jag har övervägt riktig videokamera men känt mig än mer förvirrad i denna miljö. Finns det några intressanta alternativ med XLR på rak arm?

Har haft en tanke att videokameran är mer påträngande/intrusive än systemkameran vilket talat för alternativ 2 samt att jag tänkt att en kamera är smidigare än 2 stycken då jag behöver kunna fotografera samt filma. Men med det sagt är jag väldigt öppen för förslaget som Mattias nämner. Tar det samma plats och funktionen är bättre så vinner givetvis det alternativet. Spontant känns det som jag måste sätta mig in i vilka alternativ det finns för en riktig videokamera och kanske gå på den linjen efter era kommentarer!

Skall du filma själv o samtidigt intervjua behöver du 2 kameror o klippa mellan dem eller filma alla intervjuer i profil med båda i bild.

Nja, man kan ju köra det klassiska enmansreporter greppet med en bra porträtt bild under intervjun sen tar man lite klippbilder efteråt tex närbilder på ögon, händer osv. Sedan kan man täcka klippen med bilder på annat, tänker mig att det finns en dela att filma på en festival.

Men om man nu har två kameror med sig tex en G6, gh3 osv och en videokamera så kan man enkelt låta videokameran spela in porträtt utsnittet och ta ljudet medans den andra tar en lite annorlunda vinkel samtidigt så kan man växla mellan dem för att täcka för klipp.

Ett klassiskt budget trix är att tex filma i 1080p och exportera i 720p. Då kan man klippa mitt i en intervju och göra en 30% zoom in eller ut för att täcka för utan förlust.
Och nu när vi befinner oss i framtiden kan man ju filma i 4K och göra en 50% förlustfri zoom i 1080p.

Nja, man kan ju köra det klassiska enmansreporter greppet med en bra porträtt bild under intervjun sen tar man lite klippbilder efteråt tex närbilder på ögon, händer osv. Sedan kan man täcka klippen med bilder på annat, tänker mig att det finns en dela att filma på en festival.

Men om man nu har två kameror med sig tex en G6, gh3 osv och en videokamera så kan man enkelt låta videokameran spela in porträtt utsnittet och ta ljudet medans den andra tar en lite annorlunda vinkel samtidigt så kan man växla mellan dem för att täcka för klipp.

Ett klassiskt budget trix är att tex filma i 1080p och exportera i 720p. Då kan man klippa mitt i en intervju och göra en 30% zoom in eller ut för att täcka för utan förlust.
Och nu när vi befinner oss i framtiden kan man ju filma i 4K och göra en 50% förlustfri zoom i 1080p.

Grymt tips! Tack.

Vettiga videokameror med XLR som inte är svindyra och små är Canon XA10 och Sony NX30. De borde bägge gå för under 10k begagnad.
Så en sån plus en G6 och ett snabbt objektiv till den borde bli ca 10-12k totalt. Det är ju klart mindre än tex 70d med några vettiga objektiv och ger dig mer möjligheter.

Sonyn har för övrigt en helt galet bra stabilisering.

Får man vara ofin och fråga vad budgeten ligger på?

Haha, absolut, tvåkameramodellan kan hålla!

Suttit och googlat och tutorialiat ett antal timmar idag och håller med er. Det är klart jag ska köra en riktig videokamera. Tycker Canon XA10 och storebror XF100 samt Sony NX30 verkar väldigt intressanta. Men t ex att hitta en beggad G6 för 1000, går det?! De jag har hittat idag vill ha ca 5-8k för sina vilket är att ta i när jag även hittat nya för 2800-5000 =)

Men finns där andra ställen att finna sin utrustning på förutom här på fotosidan, scandinavian photo, tradera, blocket? Kollat en del på ebay också men inte hittat något i den djungeln än och känner mig misstänksam mot den kanalen.

Era tips och er hjälp uppskattas innerligt, tack!

Haha, absolut, tvåkameramodellan kan hålla!

Suttit och googlat och tutorialiat ett antal timmar idag och håller med er. Det är klart jag ska köra en riktig videokamera. Tycker Canon XA10 och storebror XF100 samt Sony NX30 verkar väldigt intressanta. Men t ex att hitta en beggad G6 för 1000, går det?! De jag har hittat idag vill ha ca 5-8k för sina vilket är att ta i när jag även hittat nya för 2800-5000 =)

Men finns där andra ställen att finna sin utrustning på förutom här på fotosidan, scandinavian photo, tradera, blocket? Kollat en del på ebay också men inte hittat något i den djungeln än och känner mig misstänksam mot den kanalen.

Era tips och er hjälp uppskattas innerligt, tack!

Visst går det. Den kostar som sagt 2500 ny och brukar läggas ut ibland för ca 1500, sedan är det bara att pruta. Ett enkelt sätt är ju en köpes annons här på fotosidan. Finns alltid nån som behöver snabba pengar.
Xf100 är en riktigt fin kamera som levererar sändbar 4:2:2 kvalitet. Har sett den ibland för ca 12 000, borde gå att pruta ner till 10.

På filmprylar.se dyker det upp en del. Där kan en köpes vara på sin plats också.
Det bästa med köpes är att du slipper fögandla priset.

Har tyvärr inte lyckats få tag på en videokamera utan tillbaka på DSLR och behöver köpa snarast. Anser ni att det är bättre att köpa t ex en Canon 7D med Canon/Sigma 24-70 /f.2.8 än Canon 70D med 18-135 3,5-5,6?

Om du avser att filma, absolut. (Har 7D själv).

En nackdel med objektiv som inte har fast bländare över hela brännvidden är att om du vill zooma så kommer du samtidigt att öka eller minska ljuset. Så därför är fast bländare att rekommendera.

Bildstabilisering gör en hel del positivt för filmning.
Kommer inte ihåg om Canons 24-70 är med IS.
Annars hade jag valt Tamron med stabilisering.

Jag använder GH3 för video och stillbild. Kan jag filma på stativ blir det Olympus 17/1,8 och 45/1,8. På axelstativ stabiliserad, billig 14-42, som presterar långt över förväntan om än ljussvag.

Jag vill slå ett slag för en bra mygga kopplad till separat inspelare. Själv använder jag en Audio-Technica kopplad till en Tascam DR-40 med x/y-mikar. Spelar in på tre kanaler och kan fadea mellan miljö och intervjuljud. Dessutom en hygglig mic på kameran ifall något skulle gå åt skogen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar