Annons

film till mellanformats kassetter

Produkter
(logga in för att koppla)

Nendil

Medlem
jag har införskaffat kasseter till min mamiya c3, och så har jag tänkt att klippa till en 120 film och använda som film i kasseterna.

men...

dom här små filmbitarna krullar sig så jag inte får som att ligga platt på planet...hur sk jag göra för att få negativet platt?
 
visst kan jag göra det..

det det blir mycket dyrare, och att jag inte har lika stor variation av filmer "köper jag en 120 rulle så kan jag få ut 8bilder ifrån den, annrs så får jag köpa 100st av en film sort...lite dyrt"
 
Photax har 50-pack Efke PL100 i 6,5x9 på realistan för 85 kr. (utgångsdatum 12/04). Annars kostar ett pack 135 kr.

Jag köpte 25-pack av Wephota NP15 (samma som efke 25) i 6,5x9 genom tyska Fotoimpex för 4,50 Euro (ungefär 45 kr) per ask. Rätt billigt, så jag köpte fem askar.

Kameradoktorn har Maco ORT25 i 100-pack för runt 500 kr. Lite dyrt, men orthofilm kan man framkalla i skål med mjukframkallare och använda rött mörkrumsljus.
 
En nackdel med rullfilm är att det är svårt att bitarna att ligga plant, precis som du säger, och det påverkar skärpan. Har för mig att rullfilmen är lite smalare än bladfilmen också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.