Annons

film till en samoca EE-28

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna.92

Ny medlem
hej!
jag har precis köpt en gammal kamera från mitten av 60-talet ungefär som heter Samoca EE-28, ett japanskt gammalt märke.
Iallefall så hade jag nu tänkt köpa film till den här kameran! Och det är där jag behöver hjälp.
Runt kameran står det ju lite saker och ting cirkulerat runt linsen, nämligen detta;
* No. 50196
* Filter 40.5
* SAMOCA
* 1:28
* f = 45mm
Menas det att det skall vara film med 45mm? Frågade det på onoff nämligen och han i kassan bah "...aah". Men finns det ens film på 45mm? Hittar bara 25mm och 35mm. Förstår ingenting.
Så då undrar jag ifall det är någon här på forumet som kanske vet?
Tack i förhand!

Din kamera skall ha småbildsfilm, som har numret 135. Det är den vanligaste typen av film. På engelska kallad 35 mm eftersom den råkar vara 35 mm bred.

Olle

"1:2,8 f=45" betyder att objektivet har ljusstyrka 2,8 vid största bländare, och att brännvidden är 45mm. 45mm är normalbrännvidd för småbild, och betyder att perspektivet ser "normalt" ut på bilderna (till skillnad från tele- och vidvinkel).

Ursäkta Olle, men nog heter det 35mm även på svenska och andra språk. Du kanske tänkte på engelskans "small format", som motsvarar "småbild". 35mm-filmen användes ju först till filmkameror (spelfilm). Sedan började några tillverka stillbildskameror som kunde använda nedklippta remsor av den, laddade i kassetter. 1934 kom Kodak med en ny standardkassett med 35mm-film, och den fick benämningen 135. Men man säger fortfarande 35mm om själva filmen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar