ANNONS
Annons

Film som kröker sig

Produkter
(logga in för att koppla)

hsjunnesson

Medlem
Hej,

Jag prövade att plåta lite med en av Lomographys billiga 120 filmer - Lady Grey.

Efter att filmen torkade var den väldigt krökt. Jag vet inte riktigt om det har att göra med att filmen är relativt billig, eller om jag inte lät den torka tillräckligt länge innan jag klippte den (ungefär 1.5 timme fick den hänga). Den är faktiskt mer krullig än Tri-X som jag också har ganska mycket problem med.

Det är grymt svårt att scanna den nu, och ska jag köra den i förstoringsapparaten måste jag köra med glasskivor, och då är det lätt att jag får Newton-ringar.

Någon som har några trix för att filmen inte ska krulla sig? När jag skickar in på labb tycker jag alltid jag får tillbaks filmen platt och fin.

Jag hänger mina på tork hängande med en vikt i en klämma i botten.
 
Glasskivan som ligger mot filmens baksida, den blanka sidan, ska helst vara antinewtonglas, vilket man kan beställa och få tillskuret och slipat hos en glasmästare. Sedan skannar man eller avfotograferar från emulsionssidan och spegelvänder i bildbehandlingen. Man behöver oftast inget glas på emulsionssidan till småbildsfilm.

Antinewtonglaset är ett småknottrigt glas som inte häftar vid blanksidan av filmen, och som därför inte ger newtonringar.

Filmen har mindre tendens att krulla sig sommartid än på vintern i uppvärmd lokal. Med luftfuktare kan man se till att jobba i högre luftfuktighet, ca 65%, vilket minskar krullningstendensen och också minskar tendenser till statisk laddning som drar till sig damm.
 
Fast vissa filmer, jag tänker framförallt på gamla Efke, är bedrövliga på att krulla sig. Till viss del kan man hjälpa detta med att lägga filmen i press under några böcker en natt eller två och sedan hoppas att det blir bättre. Har ingen aning om hur denna "no name" filmen är men tex Tri X blir för mig platt som tusan om den får torka i torkskåp, annars blir även den ganska böjd.
 
Hej,
Jag prövade att plåta lite med en av Lomographys billiga 120 filmer - Lady Grey.
Efter att filmen torkade var den väldigt krökt. Jag vet inte riktigt om det har att göra med att filmen är relativt billig, eller om jag inte lät den torka tillräckligt länge innan jag klippte den (ungefär 1.5 timme fick den hänga). Den är faktiskt mer krullig än Tri-X som jag också har ganska mycket problem med.
Det är grymt svårt att scanna den nu, och ska jag köra den i förstoringsapparaten måste jag köra med glasskivor, och då är det lätt att jag får Newton-ringar.
Någon som har några trix för att filmen inte ska krulla sig? När jag skickar in på labb tycker jag alltid jag får tillbaks filmen platt och fin.
Jag hänger mina på tork hängande med en vikt i en klämma i botten.

Hej.
Torktiden avgörs av temperaturen där filmen hänger.Normalt sköljer man s/v film mellan 20- och några grader ovanför. Dessa grader "ovanför" rumstemperaturen kan ställa till det. Har man dessutom värme vill film gärna blir "krullig/krökt". Nu är min erfarenhet att 120 är mindre benägen att "krulla/kröka" sig.
Jag tycker att 1,5 timme är lite väl kort tid för torkning. Vad du kan göra är att spola upp filmen på en spiral igen och skölja (vanligt rent vatten, men det förstår ju du) om den några minuter i +20 grader.Du behöver inte mer är 2-3 minuter. Häng upp den och låt den torka längre i temperatur som ligger när +20. Klipp och lägg den i pergamynblad.Ta sedan alltihop och "plocka" fram den "tjocka" familjebibeln. Låt filmen "njuta" av trycket från denna över natten. Min erfarenhet är att det blir jämna och släta neg.
 
Att torktiden är avgörande har jag listat ut, men jag tror inte ett dugg på Rolfs teori här ovan om sköljtemperaturen. Filmen lär anta rumstemperatur på mindre än en minut och är då fortfarande helt blöt, så varför det skulle påverka kan jag inte begripa.

Det bästa receptet jag lyckats med hittills är att förlänga torktiden så länge det bara går. Ta en dusch medan filmen står i sköljen och häng sen upp filmen i det fuktiga badrummet, med stängd dörr. Efter kanske 3 timmar kan du glänta lite på dörren så att fuktigheten sjunker snabbare än bara via ventilationen. Lyckas du dra ut torktiden så mycket som till 6 timmar så är chanserna goda att den då är plan.

Nackdelen med detta förfarande är förstås att det stackars badrummets inredning kanske inte mår så bra av att hållas fuktig under lång tid. Men gör man det inte ofta så tror jag det är lugnt.
 
En helt annan metod för att få filmen plan

.
Jag stötte också på detta problem när jag började fototgrafera för över ett halvt århundrade sedan...

Jag fotograferade i och för sig då nästan uteslutande med 135-film, men jag fann i alla fall en metod som eliminerade problemet helt för dessa (bör fungera även för 120-film). Behöver dock göras innan filmen har klippts ner i småbitar.

Jag fixade en lämplig rundstav, och efter framkallning och ordentlig torkning men innan klippningen rullade jag upp filmen MED EMULSIONSSIDAN UTÅT. Sedan fick den ligga så under ett par dagar. Därefter kunde jag klippa ner filmen i remsor och sedan förvara dessa i negativalbum under decennier efteråt utan problem.

Mycket viktigt är förstås att man har blåst bort ev. damm från filmen innan man börjar rulla upp den "baklänges", och att man inte slarvar då utan håller allt stadigt (annars kan det finnas risk för att lagren börjar glida och gnida mot varandra). När detta var klart slog jag ett gummiband om rullen, och till sist stoppade jag ner den i en av de metalldosor som 135-filmpatronerna levererades i (åtminstone på den tiden), så att gummibandet hindrades från att "slappa" och lagren ev börja glida mot varandra. Jag hade avpassat rundstavens diameter så att den färdiga rullen med gummiband passade precis i metalldosan (numera plastdosor)..

Det var också därför jag alltid klippte av trekanten i hörnet på Kodachrome-framkallningspåsarna innan jag skickade in dem, så att jag inte fick tillbaka bilderna monterade i deras pappramar, utan som en oklippt rulle. Sedan rullade jag diafilmen försiktigt baklänges på samma sätt som mina svartvitfilmer. Eftersom Kodachrome-filmen naturligtvis var torrare när jag fick den (och till råga på allt rullad åt "fel" håll, dvs med emulsionssidan inåt), så brukade jag låta den ligga rullad "baklänges" under minst en vecka. Därefter kunde jag klippa och montera bilderna i mina favoritdiaramar. Bilderna blev då plana, till skillnad från när man fick dem monterade i Kodaks pappramar (som jag aldrig gillade). De brukade alltid vara lite krökta, så att det gick att få de projicerade bilderna skarpa antingen i centrum eller i hörnen, men inte att få hela den projicerade bilderna skarp.

Detta fungerade i alla fall för min del för de filmer jag använde (åtminstone som de var på den tiden i alla fall). :)
.
 
Senast ändrad:
Att torktiden är avgörande har jag listat ut, men jag tror inte ett dugg på Rolfs teori här ovan om sköljtemperaturen. Filmen lär anta rumstemperatur på mindre än en minut och är då fortfarande helt blöt, så varför det skulle påverka kan jag inte begripa.

Det bästa receptet jag lyckats med hittills är att förlänga torktiden så länge det bara går. Ta en dusch medan filmen står i sköljen och häng sen upp filmen i det fuktiga badrummet, med stängd dörr. Efter kanske 3 timmar kan du glänta lite på dörren så att fuktigheten sjunker snabbare än bara via ventilationen. Lyckas du dra ut torktiden så mycket som till 6 timmar så är chanserna goda att den då är plan.

Nackdelen med detta förfarande är förstås att det stackars badrummets inredning kanske inte mår så bra av att hållas fuktig under lång tid. Men gör man det inte ofta så tror jag det är lugnt.

Nej du MAKTEN, du behöver inte tro på min teori om du vilj. Jag framkallar varje år ett stort antal filmer i alla filmformat och skulle jag ha dom i duschen fick jag stå där ständigt och duscha. Så kort och gott- jag tror inte på din teori eller kalla det för förslag.
 
Hänger mina i vinkällaren(roligare namn än matkällaren).
Årstemperaturen ligger runt 14 grader, brukar aldrig krulla sig.
Varken Trix eller Delta.

Hej Erik.
Det du skriver om din vinkällare är precis det jag vill komma fram till. Eller som man kan läsa på sidan 5 i Photax handbok ,som för övrigt går att ladda ned som pdf-fil, :
"- Skölj filmen; temperera vattnet från vattenkranen och låt det
rinna ned mitt i dosan i en halvtimma.
- Ta försiktigt ur filmen från spiralen, häng upp den på tork
med filmklämmor (klädnypor) uppe & nere och låt filmen
torka i fred. Den är mycket ömtålig och dammkänslig som våt! "
KOMMENTAR TILL TIDEN: Man har uppenbarligen inte fått med att det finns sköljtidsförkortare.

För min del har jag ett torkskåp som är sådant att det blir dammfritt när dörren stängs. Skåpet står i en rumstemperatur +18-19 grader och en luiftfuktighet som också inverkar på torkningen. En regel som jag fick lära mig, är att om filmen blir konvex så hänger den under torkning för varmt. Och dess motsats blir då konkav. Allt räknat från filmens baksida, (för enkelhetens skull).
Min erfarenhet av dom olika filmer och filmformat jag framkallat genom åren så är det bra en som varit totalt omöjlig att få rak, den kinesiska ERA, som fanns och faktiskt säljs fortfarande. Efter att framkallat några för någon annan gick det inte att efter veckor under "familjebiblen" (i detta fall min fiberpress, utan värme) att få det rak. Filmen var en 135´a och liknade ett av mina stuprör på huset.
 
Kan filmbasens material ha något med saken att göra? Ilford gör alla sina 135- och 120-filmer på cellulosa triacetat bas. Bladfilmen på polyester. Kodak tror jag använder polyester på all stillbildsfilm (rätta mig om jag har fel). Foma kör 135-filmen på triacetat medans 120-filmen görs på polyesterbas. Hur Ilfords filmer buktar sig efter torkning vet jag inte men Fomas 135-film på triacetat blir absolut helt plan direkt efter torkning, utan specialtricks eller specialbehandling. Kodaks filmer (på polyester?) buktar sig däremot en del. Polyester är urstarkt och tåligt. Man kan t.om bogsera bilar med filmer på polyesterbas. Cellulosa acetat/triacetat däremot är skört och går lättare av, varför det används till kinofilm för att inte förstöra filmkamerornas mekanism vid krångel. Kanske blir filmer på triacetat planare? I alla fall blir Fomas triacetat-filmer helt plana direkt.

http://fotogalleriet-i-skruv.blogspot.com
 
Jag tror att det har mer med emulsionen än filmbasen att göra. Att filmen kupar sig beror på att emulsionen drar ihop sig när den torkar. Högre luftfuktighet och relativt låg temperatur som gör att filmen inte torkar så fort ger emulsionen tillfälle att tänjas ut under torkningsprocessen, så att den kanske inte krymper lika mycket när den torkar.

Jag minns från bladfilm och rullfilm som hade retuscherskikt på baksidan att den blev planare än film som inte hade något skikt på baksidan. Min gissning är att filmen krullar sig för att den saknar skikt på baksidan och emulsionen krymper när den torkar fort, medan långsam torkning låter den tänjas medan den torkar. Man kan också blöta en krullad film igen och torka den långsammare för att få den planare. En helt torr film som är plan, kröker sig åt andra hållet om den fuktas.
 
Skulle även vilja slå ett slag för Martins tips om att spola lite med duschen innan man hänger filmen på tork i badrummet. Verkar göra att även Kodaks filmer planar ut lite bättre (om än inte helt) när luften är fuktigare och torkningen inte går för snabbt. Är dessutom positivt vad gäller dammprickar på filmen. Fukten fångar upp eventuella dammpartiklar i luften. Även äkta vätmedel (inte yes och liknande) gör att filmen inte drar till sig dammpartiklar. Vätmedel innehåller nämligen enbart oladdade tensider och filmen drar därmed inte till sig dammpartiklar. Yes och andra diskmedel däremot, innehåller laddade tensider som gör filmen statisk/elektriskt laddad.
 
Jag tror att det har mer med emulsionen än filmbasen att göra. Att filmen kupar sig beror på att emulsionen drar ihop sig när den torkar. Högre luftfuktighet och relativt låg temperatur som gör att filmen inte torkar så fort ger emulsionen tillfälle att tänjas ut under torkningsprocessen, så att den kanske inte krymper lika mycket när den torkar......

Kan säkert vara så, men jag tror inte det är hela sanningen. Jag har framkallat och kört Fomapan 200 och T-max 400 i samma dosa och sköljt/torkat dom samtidigt. Fomapan-filmen planar ut helt medan Kodak-filmen buktar sig. Vad jag minns av de få Ilford-filmer jag kört så har jag för mig att även dom var relativt plana efter torkning. Någon som kan bekräfta/dementera? Foma och Ilford använder båda triacetat-bas medan Kodak (tror jag) gjuter sina stillbildsfilmer på polyester. Filmer på polyester kanske mår bättre av långsam trokning, medans triacetat-filmerna behåller sin planhet oavsett?
 
Tillägg: Det faktum att Polyester är så starkt innebär väl att det är formbart och kan töja sig utan att gå av. Kanske är det också så att polyester torkar långsammare än emulsionen och att emulsionen därför bestämmer slutformen i torrt tillstånd, att polyesterbasen därför anpassar sig efter emulsionen?

Acetat är mera skört och därför förmodligen också mindre töj/formbart. Kanske torkar det också snabbare än emulsionen och gör att det är basen som bestämmer formen innan emulsionen torkat, och emulsionen anpassar sig efter basen? Även om emulsionen torkar snabbare än basen så kanske den inte kan påverka formen då acetatbasen (förmodligen) är oformbar?
 
Nej du MAKTEN, du behöver inte tro på min teori om du vilj. Jag framkallar varje år ett stort antal filmer i alla filmformat och skulle jag ha dom i duschen fick jag stå där ständigt och duscha. Så kort och gott- jag tror inte på din teori eller kalla det för förslag.
Det jag inte tror på är att det skulle spela någon som helst roll vad filmen har för temperatur i förhållande till rummet du hänger upp den i. Det tar naturligtvis extremt mycket längre tid för den att ens börja torka än att anta samma temperatur som rummet.

Att olika filmer krullar sig olika mycket beror antagligen helt på materialet, som Nils är inne på. Ena sidan är ju blank och förmodligen måste fukten ut åt andra hållet. Går det för fort så hinner de olika lagrena inte töjas eller krympa till samma dimension, så man bygger in en spänning som böjer filmbasen.
 
Ytterligare tillägg: Kollade på Kodaks datablad nu och T-max och Tri-X filmer gjuts på tjock estar-bas, som är detsamma som polyester. Har för mig att både Plus-X och Tri-X gjutits på triacetat, men nya Tri-X som kom 2003 bytte man basen på den till samma som T-max-filmerna (vilka gjuts på polyester). Vad jag kommer ihåg så hade jag heller aldrig några problem med att få plana filmer förr, då Tri-X och Plus-X kördes på acetat, det man kallade Kodak Safety Film och som också alltid stod i filmkanten på original Tri-X. Problemen med buktade Tri-X kom med den nya versionen som fick polyesterbas.
 
. Vad jag minns av de få Ilford-filmer jag kört så har jag för mig att även dom var relativt plana efter torkning. Någon som kan bekräfta/dementera? Foma och Ilford använder båda triacetat-bas medan Kodak (tror jag) gjuter sina stillbildsfilmer på polyester. Filmer på polyester kanske mår bättre av långsam trokning, medans triacetat-filmerna behåller sin planhet oavsett?

Jag kan bara hålla med. Ilford och Foma blir plana på en gång under torkning medan med Kodaks filmer har jag mer problem.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar