Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film Scanner val (linux)

Produkter
(logga in för att koppla)

kocken

Ny medlem
Är på väg att köpa en filmscanner för att digitalisera mitt filmarkiv kör nu win2000 och redhat7.3 men försöker så sakteliga gå över till redhat.
Programvaran för linux blir nog Vuescan (alt. xsane)(För win2000 Vuescan alt scannerns medföljande program).
Bilderna kommer jag att lagra för att i framtiden visa på duk med en digitalprojektor, skriva ut...
Har läst många resensioner och begränsat mig till nedanstående scannrar. Har nu stora problem att bestämma mig om vilken. Ska man ha damm och repbortagning och i sånt fall fare eller ice...
Är det bäst med scsi om man vill köra linux??

Canon fs4000us är långsam har kanske onödigt hög upplösning och Fare.
Kan man välja upplösningen ca 3000dpi(som de andra scannrarna) och få skaplig hastighet eller är det 1000,2000,4000dpi som gäller?

Minolta elite II klarar vad jag förstår inte 3mm ramar, är snabb, har ice roc gem,klarar batchscanning. Är plastig.

Minolta dimage dual II, är prisvärd men har ingen repborttagning, är långsam, klarar batchscanning.

Nikon coolscan IV-ED har ice roc gem, är kanske långsam klarar ej batchscanning av ramade dia men är vad jag förstår populär och robust.

Tacksam för synpunkter och ideer!

/Uffe

Senast ändrad:
Om du med en 4000 ppi-skanner skannar i samma upplösning som apparaterna med lägre upplösning så går det förmodligen lika fort om inte snabbare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar