ANNONS
Annons

Film med grovt snyggt korn?

Produkter
(logga in för att koppla)

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har dammat av analoga kameran och vill ha en film med grovt snyggt korn. Svartvit. Billig. Tips på vad det kan vara för film? Negativ eller dia.
Jag ska fotografera porträtt.

Tack!
/carl

Photax i Nybro säljer Fortepan 400 som är den grovkornigaste film jag provat efter gamla Orwo NP 27 som nu inte finns längre. Det är en negativ svartvit film och den är billig. Forte har försvunnit som tillverkare så detta är bara vad som finns kvar och man kommer inte att kunna få tag i de filmerna i framtiden. Men grovkornig och billig är den. Alternativet är någon av de högkänsliga Kodak T-Max 3200, Fuji neopan 1600 eller Ilford Delta 3200. Detta är filmer som dock bör exponeras efter lägre ISO än uppgivna för att ge bäst resultat då de egentligen har lägre nominell känslighetän det som står på filmasken.

Hur dessa filmer passar till porträtt med hudåtergivning vill jag inte spekulera i då jag inte så ofta ägnar mig åt det. men grovkorniga är dom.

Graal skrev:
Alternativet är någon av de högkänsliga Kodak T-Max 3200, Fuji neopan 1600 eller Ilford Delta 3200. Detta är filmer som dock bör exponeras efter lägre ISO än uppgivna för att ge bäst resultat då de egentligen har lägre nominell känslighetän det som står på filmasken.

Utveckla dig gärna mera, då jag står i begrepp att testa dylik film för mera ljusskygga evenemang.

Kanske inte ska skriva då någon kan bli sur för att man delar med sig? Har blivit lite fundersam efter svaret i en annan tråd. Men den film jag provat av dessa är T-Max 3200 och den höll inte känsligheten 3200 ISO som jag upplevde det. Skulle kunna tänka mig att den ligger kring 800-1600 för denna film? Jag har även läst att andra har samma erfarenheter och även Neopan 1600 samt Delta 3200 håller enligt uppgifter från flera användare en lägre känslighet än den uppgivna.

Det hänger en nyframkallad Delta 3200 i mörkrummet.
Och den är inte direkt vacker i sin teckning.

Håller med dig om att den säkert hade sett betydligt bättre ut med minst ett stegs överexponering.

carl_fredriksson skrev:
Hej!

Jag har dammat av analoga kameran och vill ha en film med grovt snyggt korn. Svartvit. Billig. Tips på vad det kan vara för film? Negativ eller dia.
Jag ska fotografera porträtt.

Tack!
/carl

du går till svenska kort på hornsgatan och köper en rulle tri-x för 30:-
lätt som en plätt!

Graal skrev:
Photax i Nybro säljer Fortepan 400 som är den grovkornigaste film jag provat efter gamla Orwo NP 27 som nu inte finns längre.

Forepan 400 har utgått och ersatts med Fomapan 400, den är väl inte lika grovkornig? Erfarenheter av den?

Och Kodak Tri-X 400 är inte alls grovkornig, eller?

/carl

Beror på. Om du överexponerar TriX OCH pressar den i framkallningen, så blir det grovt.
Använd annars gärna Rodinal så får du ett krispigt och tydligt korn.

carl_fredriksson skrev:
Forepan 400 har utgått och ersatts med Fomapan 400, den är väl inte lika grovkornig? Erfarenheter av den?

Och Kodak Tri-X 400 är inte alls grovkornig, eller?

/carl

Jag vet inte om den ersatts av Fomapan men Fomapan är, som jag kunnat se, inte alls lika grovkornig som Fortepan 200 och 400. Fomapan 400 Action är en riktigt trevlig film och en film väldigt lik Tri-X. Den första Foma 400-filmen jag framkallade blev lite för hård i kontrasten då tiderna Photax uppgav för D76 1+1 var för lång för mig. Jag bedämde då att den inte hade riktigt samma tonkurva som Tri-X utan mera rak men den andra filmen jag framkallde till rätt kontrast var väldigt svår att skilja från mina Tri-X negativ med normal kontrast. Kornigheten också väldigt lik, möjligtvis obetydligt grövre men alls inte lika grovt som Fortes filmer. Tri-X är egentligen inte så grovkornig men i jämförelse med digitalt fotade filer på 400 ISO är det nog kornigt ändå, men med snyggt korn. Även Fomapan 400 har ett snyggt korn som passar när man vill förstora upp och få en lite råare känsla i bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar