Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

film med grönstick ÖNSKAS

Produkter
(logga in för att koppla)

styret

Aktiv medlem
Hej!

Planerar in ett jobb om någon månad där jag ska plåta ett gäng kockar. Tanken är att göra det rått och kliniskt i köksmiljön. Vitt kakel, rostfria ytor, lysrör och stora jävla redskap.

Köket i fråga har rätt gott om dagsljusinsläpp och sen lysrör i resten. Jag vill få till ett snyggt grönstick ifrån lysrören, på bakgrund och ströljus och sen lyser jag upp kockarna med blixt för att balansera hud.

Är det någon som har tips på någon film som ger ett snyggt lagom grönstick i lysrörssken?

Oj vad svårt.. Det absolut bästa är ju att cross-processa en diafilm.. tex fuji sensia - då får du ut negativ som är helt magenta. Dvs bilder blir helt gröna.. Då är det bara att göra ett kurvjusteringslager och sätta en gråpunkt och sen dra ner opaciteten tills bilden är lagom grön-stickig.. Dock om du ska skanna filmen efteråt så spelar allt sånt där med färger ingen roll eftersom du fixar till det som du vill ha det i efterbehandlingen..

tänker nog försöka hålla mig så fri ifrån photoshop som möjligt.

Om jag fått upp mitt labb tills dess så kommer jag framkalla riktiga kopior.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar