Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film igen

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Vilken är den film som har lägst ISO tal som går att få tag på? Högkvalitativ film...

Skulle vilja ha den till landskap med fint kon och hög färgmättnad

OK! Dumt av mig! Skriver en jättekort fråga och tror att ni skall kunna tankeläsa er tíll resten. Jag kör med Velvia idag och skulle vilja ha en ungefär motsvarande i neg. färgfilm. Använda Agfa Ultra 50 förut, men den är ju borttagen!

NiklasK skrev:
Jag kör med Velvia idag och skulle vilja ha en ungefär motsvarande i neg. färgfilm.

Jag tror inte jag känner till någon under ISO-100 men i den klassen har vi ju favoriterna Fuji Superia och Fuji Reala (beroende på plånbok). Bägge filmerna är för övrigt även trevliga att filmskanna.

Jo, det är ju de jag "måste" använda nu! Men jag är inte nöjd med dem. Det är inget tryck i färgerna som det var i Agfas Ultra 50..

Nått företag måste ju tillverka känsligare film än ISO 100???

NiklasK skrev:
Jo, det är ju de jag "måste" använda nu! Men jag är inte nöjd med dem. Det är inget tryck i färgerna som det var i Agfas Ultra 50..

Har du provat ett lägre exponeringesindex (dock inte lägre än 50)? Berätta det inte för labbet utan lämna in filmen som vanligt.

NiklasK skrev:
Åh Fan! Någon annan som använder sig av det? Blir det mer tryck i färgerna då?

Det beror ju på flera omständigheter som till exempel på motivet, motivets belysning och på din ljusmätning. En del gör det med Reala för att öka färgmättnaden men jag vet inte hur det är med Superia. Det kan vara värt ett försök.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar