Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film I Kylen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte vad som är gängse bland andra fotografer men i kylen hos mig ligger rullarna i 8 grader celsius.

När jag inte har filmerna i kylen ligger de i frysen där temperaturen ligger på minus 20 grader. Vid så låga grader har åldrandet i princip avstannat. Men jag vet inte vilket som är bäst. De ligger bra i frysen tills vidare iallafall .. :rolleyes:

Så lågt som möjligt. Men man bör låta filmen vila i sin burk i rumstemperatur nåt dygn innan man använder den, dels för kondensrisken och dels för att den inte skall vara hård och skör när man matar fram den i kameran.

Tack!

men e det verkligen någon ide att ha dom i kylen?
låt säga att jag köper några rullar.
dom står i kylen i butiken när jag handlar dom.
jag tar hem dom och ställer dom inte i kylen.
sen plåtar dom cirka en månad senare...

ha dom tagit skada då under den korta tiden om dom inte varit i kylen?

eric

Nej, inte om bäst före-datumet på filmen är ok. Men i frysen kan du strunta i allt vad bäst före heter.

det var det jag trodde.
det e alltså ingen ide att ha de i kylen om man ska använda dom inom en kort tid.

tack ;)

Egentligen så är amatörfilmerna gjorda för att lagras viss tid i rumstemperatur för att 'mogna'. Proffsfilmer däremot är avsedda att exponeras och framkallas, efter kort lagringstid. Därför ligger amatörfilmer framme i rumstemperatur och proffsfilm i kylen hos proffsbutikerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar