Annons

Film i Grekland?

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Ska åka till Grekland i sommar oc sitter och funderar lite över filmval. Ska mest fota på dagen (tokljust) och i skymningen. Tidigare har jag haft Kodak Ultra (400) och Konica 200. 400 är overkill i så ljus miljö och och ger bara en massa onödigt korn.

I år funderar jag därför på Velvia, som jag kört med en del här hemma och uppskattar mycket.

Mina önskemål på filmen är:
1. Dia
2. Mättade färger (är ute efter den intensivt blå himmlen i kombination med polfilter)
3. + En budgetvariant av ovanstående. (Sensia eller Kodaks motsvarande?)

Är det Velvia som gäller då? Läste någonstans att så finkorniga filmer som Velvia kan vara ett dåligt val om ljuset är för hårt. Då skulle man gå upp till 100 eller 200 enligt artikelförfattaren.

Vad tycker ni andra? Någon som vet när Velvia 100 kommer förresten? (Vill ha!)

/Jens
 
Har varit runt en hel del och plåtat i Grekland
Skulle vilja rekomendera kodaks E100VS och Fujis Provia 100F.

Två härliga filmer där jag använder VS:en vid landskap och då jag vill ha tryck i färgerna.

Provian använder jag till människor och lite "tamare" bilder.

Exempel kan du hitta i

Med risk för att bli frälst i Grekland

Eller:

Mitt Hellas
 
Den vanligaste synpunkten jag läst är att Velvian är direkt kass i solsken. Så den skulle jag nog passa mig för (dock hörsägen utan egen erfarenhet). Däremot håller jag med Gustaf i hans filmval.
E100VS för tryck i färgerna och Provia 100F som är bra på hudtoner och lite mer neutral i färgerna än E100VS.

Lycka till och trevlig resa!
/Svante
 
VS och Velvia har bägge hög kontrast så jag skulle undvika båda i solsken.

Sensia mitt på dagen, valfritt i skymning är mitt råd.
 
Hmm.. tack för alla synpunkter.

Velvia struntar vi i. Den var faktiskt inte så bra på att teckna detaljerna i skogen när jag plåtade med den i skidbacken i vintras.

Nu funderar jag på Kodaks 100 VS, men den skulle också vara ganska kontrastrik, så den kanske också är ett dåligt val.

Vad säger ni om Kodak Elite 100 Extra Color? Kan den vara både tillräckligt kontrastsnål och samtidigt tillräckligt mustig i färgerna? (Eller är den bara kass rent alllmänt?)

Sensia har jag tagit en del med (min första diafilm!) och blev nöjd. Dock hade jag inte mycket att jämföra med då. T.ex. har jag aldrig användt Sensia i kombination med pol. filter, för att få himlen intensivt blå. Hur är Sensia i färgerna egentligen?

/Jens
 
Extra Colour har samma egenskaper som E100VS. Det är konsumentversionen av samma film.

Sensia har naturliga färger, inte alls mättade som VS/RVP. Visst får du fina blå himlar om du exponerar snålt men det blir ju inte Velvias kladdkritemättnad :)

Oavsett vad du väljer, öva lite med den hemma först så du vet själv hur den beter sig.
 
Ok, så det verkar alltså vara svårt att få både en film som har mättade färger OCH relativt låg kontrast? Man måste välja alltså?

Jag har i och för sig sett bilder tagna i starkt solljus med den karaktäristiskt intensiva blå himlen som Velvia m. fl. ger. Har de kört med Vilvia/VS och sedan struntat i att den sotar igen? Eller har de hittat en gyllende kompromissfilm?

/Jens
 
Tar man hänsyn till ljuset behöver hög kontrast inte vara ett problem, det kan vändas till en fördel. Medljus mitt på dagen till exempel ger inga stora skuggområden och då gör det inget att skuggorna är helt igengrottade, det ger bara ett högre skärpeintryck eftersom konturer i motivet mejslas ut.

Det handlar alltså om att vara medveten om ljuset. Vilket ju givetvis är grunden för allt seriöst plåtande. Men på resor handlar det ju ofta om att dokumentera för att minnas och då kan man kanske inte alltid ta dessa hänsyn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.