Annons

Film i blå timmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

mlondahl1

Aktiv medlem
Än har jag inte hoppat på digitaltåget, i brist på pengar får erkännas, men hoppar på fredag på tåget upp till Helsingborg och Skälderviken. Vi har ett sommarställe där uppe och jag tänkte ge mig ut sent om kvällen och tidigt på morgonen och plåta klippor och hav.

Nu undrar jag bara vilken film som kan lämpa sig för fotografering i den blå timmen? Jag brukar köra Kodak Royal ASA 200, men vill nog ha lite större kontraster och tänker mig dia.

Velvia? Sensia? Ektachrome? Vad tycker ni?

Tacksam för alla tips och erfarenheter som ni delar med er av.
 
Ursäkta att jag snor diskussionen men..

När inträffar normalt den blå timmen? Är det vid sen skymning och tidig gryning?
 
- Kan verkligen rekommendera Velvia för blå-timmen bilder. Själv så tycker jag att mina resultat med Velvian blivit bäst när jag exponerat den efter ISO 40.
Sensian är helt ok också.

- Blå timmen är ungefär en timme efter att solen gått ned, resp en timme innan solen går upp.
Dvs just nu från ca 21.30-22.30 resp. ca 03-04.
 
Blå timmen varierar såklart med vart (som sagt)man befinner sig och hur de rådande förhållandena är på den givna individuella dagen.

Som några av er vet så fotar jag själv väldigt gärna just i och runt den gyllene blå timmen, syns nog i en del av mina bilder.

Jag föredrar Kodak´s 100VS eller 100 Extra Color. Vid dessa situationer underexponerar jag ofta runt ett 1/3 dels steg för att få snäppet djupare toner. Eventuellt så jobbar jag med Provia som har långt mer neutrala kulörer, använder gärna den när ljuset är som "blåast",, men det varierar.

När jag planerar fotande i detta ljus så kikar jag efter en atmosfär som stimulerar just detta ljus. Fint är om det är högtryck och gärna en anings dis i atmosfären runt ljuskällans position (solen såklart;).

Mvh Niclas,
 
Kodak 100VS eller Velvia alltså? Båda en aning underexponerade. Jag får se vilken jag kör på, det beror nog lite på priserna kanske.

Niclas, varför föredrar du Kodak 100VS? Vilka är skillnaderna mot Velvia?

Tack för tipsen så långt!
 
Velvian får magentastick i blå timmen-ljus. Kodak E100VS är mer blå. Vilket som är bäst är en smaksak. Själv föredrog jag helt klart E100VS i detta ljus.
 
mlondahl1 skrev:

Niclas, varför föredrar du Kodak 100VS? Vilka är skillnaderna mot Velvia?



Jag väljer hellre E100VS först och främst eftersom den ger fint nog korn och är snabbare än Velvia50. Velvia 100 har jag ingen egen primär erfarenhet av.

Jag inbillar mig också att blåtonen i E100VS är den av de två som tilltalar mig mest,,

Mvh Niclas,
 
mlondahl1 skrev:
Kodak 100VS eller Velvia alltså? Båda en aning underexponerade. Jag får se vilken jag kör på, det beror nog lite på priserna kanske.

Niclas, varför föredrar du Kodak 100VS? Vilka är skillnaderna mot Velvia?

Tack för tipsen så långt!

Med Velvian avses förmodligen 50 ASA versionen, alltså en aning överexponerad om man skall köra på 40 ASA? Eller?
 
vad rekommenderar ni för negativ film att använda under blå timmen och nattfotografering? jag fotar inte dia.
 
AGFAs CT passar blå timmen.

Hej Instämmer att Kodak VS100 eller ExtraColor passar bättre än Velvia. Själv kör jag med Kodak Ektachrome (billig just nu - 2-pack för 199:).

Annars tycker jag att AGFA CT Precisa 100 är en mästare på just neutrala toner Och den framhäver det magiska blå ljuset utan att ge den röd- eller magentastick. Den borde fungera som nattfilm, fast jag har inte provat. Apropå Martin Löndahl fråga om en kontrastrikare film än Kodak Royal ASA 200, så är nog AGFAn lite kontrastrikare, men den har inte lika hög kontrast film som Velvias eller Kodaks diafilmer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.