Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

film/framkallare

Produkter
(logga in för att koppla)

pgy

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte höra lite vad ni andra har för favorit kombination av sv/v film - framkallare.

Själv gillar jag HP5 och AGFA Rodinal. Detta ger en lagom kornig bild med mycket skärpa.

Dela gärna era erfarenheter...

Technical Pan i Technidol. Det ger också en lagom kornig bild med mycket skärpa :)

Men om vi pratar lite bredare användningsområde blev jag riktigt förtjust i FP4 i D76, snacka om krämiga toner och snyggt diskret korn.

Använder ALDRIG någon annan framkallare än HC110. Kodak, om det var någon som funderade.
Film: Novopan, TRI-X, FP4+ och Neopan.

Novopan är rolig. En Pro-Pack film från PHOTAX. Har ingen aning om hur den ska framkallas. Så jag chansar helt enkelt. Tycker runt 5-8 minuter brukar det bli bra. Vid 800 ISO blir det sådär vid 10. Man kan nog köra 12 också. 1600 har jag provat nån gång. Då får man köra ungefär en kvart, lite extra kanske.

Jag använder alltid T-max 100 film och T-max framkallare och fix. Överframmkallar 1-3 minuter på känn.
I undantagsfall använder jag Tri-x om jag vill ha lite korn, men det är T-max som gäller, inget synligt korn där inte.

MVH
Greve Nickon:cool:

Fuji Neopan

Har kört med Fuji Neopan 400 och Paterson FX-39.

Tycker Fuji Neopan 400 är en kanonfilm.

/Pingo

Tri-X, T-Max 100, 400, och 3200. Maco IR också.

D-76 som är en universalframkallare, 1+1 för det mesta. Koncentrerat för IR eller vid 3 stegs pressning, eftersom det blir för långa tider annars.

Vill återigen tipsa om den utmärkta sajten med framkallningstider för massor av olika filmer i kombination med olika framkallare:
http://www.digitaltruth.com/

Klicka på "The Massive Dev Chart" och välj din film, så kommer det fram en lista på tider för runt ett 50-tal framkallare, i olika koncentration dessutom. Där finns också omräkningstabell för pressning och tidskurvor för olika temperaturer.

Har precis börjat med framkallning. Provade T Max 400 framkallad i XTOL 1+1, blev rätt bra tycker jag (ej vetenskaplig bedömning). Någon som provat Delta 100/400 i XTOL?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar