Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
film/framkallare
- Trådstartare pgy
- Start datum
Henric86
Avslutat medlemskap
Använder ALDRIG någon annan framkallare än HC110. Kodak, om det var någon som funderade.
Film: Novopan, TRI-X, FP4+ och Neopan.
Novopan är rolig. En Pro-Pack film från PHOTAX. Har ingen aning om hur den ska framkallas. Så jag chansar helt enkelt. Tycker runt 5-8 minuter brukar det bli bra. Vid 800 ISO blir det sådär vid 10. Man kan nog köra 12 också. 1600 har jag provat nån gång. Då får man köra ungefär en kvart, lite extra kanske.
Film: Novopan, TRI-X, FP4+ och Neopan.
Novopan är rolig. En Pro-Pack film från PHOTAX. Har ingen aning om hur den ska framkallas. Så jag chansar helt enkelt. Tycker runt 5-8 minuter brukar det bli bra. Vid 800 ISO blir det sådär vid 10. Man kan nog köra 12 också. 1600 har jag provat nån gång. Då får man köra ungefär en kvart, lite extra kanske.
Greve Nickon
Aktiv medlem
Jag använder alltid T-max 100 film och T-max framkallare och fix. Överframmkallar 1-3 minuter på känn.
I undantagsfall använder jag Tri-x om jag vill ha lite korn, men det är T-max som gäller, inget synligt korn där inte.
MVH
Greve Nickon
I undantagsfall använder jag Tri-x om jag vill ha lite korn, men det är T-max som gäller, inget synligt korn där inte.
MVH
Greve Nickon
Festfotografen
Aktiv medlem
Tri-x och D76 1+1
funkar bra för mig om jag ligger på inte fullt 11 minuter
Sen beror det juh på hur filmen är exponerad
funkar bra för mig om jag ligger på inte fullt 11 minuter
Sen beror det juh på hur filmen är exponerad
anneli_lundberg
Aktiv medlem
Tri-X, T-Max 100, 400, och 3200. Maco IR också.
D-76 som är en universalframkallare, 1+1 för det mesta. Koncentrerat för IR eller vid 3 stegs pressning, eftersom det blir för långa tider annars.
Vill återigen tipsa om den utmärkta sajten med framkallningstider för massor av olika filmer i kombination med olika framkallare:
http://www.digitaltruth.com/
Klicka på "The Massive Dev Chart" och välj din film, så kommer det fram en lista på tider för runt ett 50-tal framkallare, i olika koncentration dessutom. Där finns också omräkningstabell för pressning och tidskurvor för olika temperaturer.
D-76 som är en universalframkallare, 1+1 för det mesta. Koncentrerat för IR eller vid 3 stegs pressning, eftersom det blir för långa tider annars.
Vill återigen tipsa om den utmärkta sajten med framkallningstider för massor av olika filmer i kombination med olika framkallare:
http://www.digitaltruth.com/
Klicka på "The Massive Dev Chart" och välj din film, så kommer det fram en lista på tider för runt ett 50-tal framkallare, i olika koncentration dessutom. Där finns också omräkningstabell för pressning och tidskurvor för olika temperaturer.