Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film från Tyskland?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aviator

Aktiv medlem
Har någon erfarenhet av att beställa film från Tyskland, exempelvis från Tecnik Direkt? Jag brukar annars köpa filmen i min fotobutik, men när jag märkte att jag betalar 10 EUR per Reala i min butik och 2,40 för samma antal bilder i Tyskland är valet ganska klart. Jag tänkte beställa lite flera på en gång så att man sparar in portot. Jag är inte orolig för att inte filmen skall komma fram, för jag har handlat hos TD tidigare, men jag funderar om filmen är tillräckligt ny. Filmer har ju som bekant ett bäst före datum. Vet någon om filmen man får är ny eller plockar dom dem från något dammigt lager? Hur är det i allmänhet när man beställer film?

Aviator skrev:
men när jag märkte att jag betalar 10 EUR per Reala i min butik och 2,40 för samma antal bilder i Tyskland

Jag misstänker att du har sett fel på Technikdirekts hemsida. Priset/st verkar vara 3.60 Euro för Reala (i småbildsformat). Det är ungefär 33 SEK. Hos Hegethorns.se i Sverige får du betala 39:-/st. Att du hittills har betalat 10 EURO/st för en Reala låter ju faktiskt inte riktigt klokt. Vem tar så hutlöst mycket betalt för denna film?

Okej..jag ser nu att du bor i Finland och förmodligen också köper din film där. Är det generellt väldigt dyrt med film i Finland? Även om man köper från finska internetbutiker?

Jag tror inte du behöver vara orolig för att filmerna ska vara på gränsen till för gamla. När man beställer film kan man ofta få de skickade som "brev", vilket gör att portokostnaden hålls nere en del. Så visst har du en hel del pengar att spara om du beställer film från Technikdirekt gentemot att köpa i din lokala butik!

För det första skall jag klargöra en sak. ALLT är dyrt i Finland! Jag har köpt min kamera + linser i Tyskland och på det har jag sparat åtskilliga hundra euros sedlar... Orsaken är att den finska kameramarknaden är endast 1 % av hela Europas marknad, så därför är priserna höga. Det är också orsaken till att det finns ytterst få "internet-butiker" som säljer kameraprylar (det finns många fler i Sverige).

Okej jag uttryckte mig inte riktigt rätt med kostnaden per film, men om man räknar priset per bild blir en 24 bilders rulle 2,40 och i den enda fotobutiken i min lilla hemstad Hangö kostar en 24-bilders Reala 10 euro, hutlöst, jag vet. (TechnikDirekt säljer 5-pack med 36 bilder för 18 EUR och det var därifrån jag utgick i mina beräkningar...)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto