ANNONS
Annons

Film för lysrör

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
Ska fota i lysrörsbelysning, eventuellt med svag blixt och svagt dagsljus. Lysrören står dock för huvudbelysningen. Vilken färgfilm är bra att använda? Filmen kommer att ta en sväng genom datorn, så jag kan dämpa eventuella färgstick en aning. Filmen får inte vara grovkornig, och den måste klara minst 20*30. Neg eller dia? Fotar alltid dia när jag gör färgjobb, men har förstått att neg lämpar sig bättre i konstljus. Är det så?
Tack!

testade reala för längesen, iofs inte i blandljus, men tyckte den var alldeles för trist i färgerna. kan ju vara värd en andra chans dock.

är diafilm en dålig idé i lysrörsljus eller kan man rädda färgerna i datorn?

Hej
Ett problem med lysrörsbelysning är att lysrör tillverkas i ett antal olika färger. Från Dagsljus 6000K till Interna 2700K

Se också http://www.osram.se/Ljuskunskap/Spektralfördelningar/Lysrör/lysror.aspx

Sedan finns det olika kvaliteter från Fullfärg med ett brett ljusspektrum till Enkelfärg med ett smalare spektrum = sämre färgåtergivning.

Om Du sedan lägger till att färgen på ett lysrör förändras över tiden d v s när röret åldras så förstår Du kanske att "lysrörsbelysning" är inget entydigt begrepp.

Vid höga krav på färgåtergivning behövs nog en färgtemperaturmätare och en bunt korrigeringsfilter tror jag. Eller en digtalkamra där man kan ställa in vitbalansen.

Lycka till önskar leffe som undviker att fota i lysrörsbelysning men som har sålt några tusen rör under årens lopp

undvika är det nog tyvärr inte frågan om.. men kanske parera de negativa effekterna hade jag hoppats. i värsta fall får jag väl köra svartvitt.

tack för länken. den kommer säkert till användning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar