Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filimport i Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Hej,

Jag använder PS Elements 5 för att importera och tagga mina foton, två frågetecken som jag inte lyckats räta ut:

1 - Har för mig jag läst nån stans att man ska kunna importera till olika destinationer, men jag har inte hittat det? Nu måste jag först kopiera alla gråsparvar till gråsparvs-mappen på datorn, sen rycka ut minneskortet ur kortläsaren, stoppa in det igen för att kopiera alla pilfinkar till pilfinks-mappen osv. osv. - känns väldigt primitivt?

2 - Jag fotar alltid raw+jpg och försöker bli bättre på att döpa om bilderna direkt när jag importerar. (hur illa är det egentligen att ha filer med samma namn??). Men när jag döper om filer med Elements importverktyg och automatisk numrering så får Raw- och jpg-versioner av samma bild olika löpnummer. Jag skulle vilja ha typ "Gråsparv 070601 01.nef" och "Gråsparv 070601 01.jpg", "Gråsparv 070601 02.nef" och Gråsparv 070601 02.jpg" osv. Det verkar inte funka med Elements, måste jag byta program? Till vilket?

Tacksa för tips!

/Per
 
Inget direkt svar på din fråga men jag har aldrig förstått varför man skall byta namn på sina bildfiler. Speciellt inte om man jobbar med program som Elements där programmet skapar en databas med filerna som går att tagga, söka osv. Genom att behålla originalfilnamnet är man ju förhållandevis säker på att filnamnet är unikt vilket jag tycker är en fördel.

Nåväl, detta är väl en fråga om tycke och smak.

Vad jag gör är att jag kopierar filerna från minneskortet till Windows skrivbord med utforskaren. Gör en första snabb genomgång och kastar de bilder som är dåliga. Eventuellt delar jag in bilderna i mappar efter innehållet/tidpunkten. För detta jobba använder jag antingen Windows inbyggda bildvisare eller ACDSee som båda är lite smidigare/snabbare att jobba med än Elements.

När grovjobbet är gjort flyttar jag mapparna till den mappstruktur jag har där jag lagrar alla bilder. Först därefter startar jag Elements och importerar från disk. Slutligen går jag igenom bilderan med Elements och gör eventuella justeringar och beskärningar av bilderna.
 
AFJ skrev:
Inget direkt svar på din fråga men jag har aldrig förstått varför man skall byta namn på sina bildfiler. Speciellt inte om man jobbar med program som Elements där programmet skapar en databas med filerna som går att tagga, söka osv.

Nä, jag har som sagt inte heller varit så nogrann med att döpa om bilderna. Men förutom att det är prydligare och mer överskådligt så har jag blivit lite nojjig när jag förstått att identiska filnamn kan ställa till problem bl.a. för vissa backup-program? ..någon?

Genom att behålla originalfilnamnet är man ju förhållandevis säker på att filnamnet är unikt vilket jag tycker är en fördel.

Så jobbar inte min Nikon-kamera. I alla fall inte med de inställningar jag haft hittills, vilket gjort att jag nog redan har en hel del bilder med identiska namn på mina diskar.

/Per
 
Jag jobbar som IT-konsult och även om jag inte är något expert på backup så kan jag inte se något problem med "dubbla" filnamn. Det skall fungera.

Att jag vill ha unika filnamn på bilderna är bara av rent praktiska skäl. Dels slipper jag ju fundera över vad jag skall döpa dem, dels underlättare det ju sökningar och identifieringar om det bara finns ett exemplar med samma namn.

För min del använder jag mappnamnen för att organisera filerna - mappnamnen följer i huvudsak konventionen YYYYMMDD FotoSessionNamn.

På Canon finns det ett par option för hur filerna skall numreras. Default är att det är "löpande" och så länge man inte fotar med kort som innehåller bilder från en annan kamera brukar numreringen vara konsekvent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.