Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fila upp negativramen i förstoringsapparaten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Har en Durst B30 förstoringsapparat i äkta hårdplast.
Fungerar dock skapligt för en nybörjare som mig.
En sak som jag retar mig lite på är att negativramen maskar negativet onödigt mycket.
Jag har en bra justerbar avmaskningsram på papperet, kan jag då inte lika gärna fila upp negativramen så att den inte maskar alls, och sedan låta avmaskningsramen på papperet maska istället?

Filad ram ger nog något mer kontrastsänkande ströljus. Men å andra sidan är det totalt ohäftigt att inte ha filad ram, så det tar man ju :) Jag kopierade i princip alltid mina negg utan avmaskningsram och med filad negghållare.

Jag misstänker att de flesta använder filad ram.

Man behöver väl inte "fila i bänd" som vi säger här i trakten.. (Ursvenska för Overkill).
Avmaskningsramen nere vid papperet är väldigt bra på att hålla det på plats, jag ställer in så att jag får en vit ram runt papperet med runda, ojämnt snygga hörn.

Hur stort är skärpedjupet i förstoringsapparaten?
Jag brukar blända ner objektivet till 8 eller 11.
Anledningen till att jag undrar är om det är supernoga med hur man ställer skärpan, eller om det blir acceptabelt ändå.
Gör bara 13*18 från småbild än, Tri-x pressad till 1600 blir lagom kornigt då:)

Dez skrev:
Man behöver väl inte "fila i bänd" som vi säger här i trakten.. (Ursvenska för Overkill).
Avmaskningsramen nere vid papperet är väldigt bra på att hålla det på plats, jag ställer in så att jag får en vit ram runt papperet med runda, ojämnt snygga hörn.

Anledningen till att jag undrar är om det är supernoga med hur man ställer skärpan, eller om det blir acceptabelt ändå.
Skärpedjupet är beroende av bländaren som sagt, men det är inte speciellt stort, använd alltid fokuskop så att du får kornskärpa, själv ställer jag alltid skärpan med ett fotopapper under för att få exakt höjd. När det gäller nedbländning brukar max skärpa ligga strax innan mitten på bländarskalan, alltså ett steg större bländare än mitten. Bländar du ned för mycket får du diffraktion precis som på kameraoptiken, om jag har en 50/2,8 tex bländar jag aldrig ned till mer än f8, för det mesta kör jag på f5,6. Om du gör mindre förstoringar spelar det mindre roll givetvis.

Senast ändrad:
Fokuskop?
Jag fokuserar så gott jag kan på ett papper av samma typ som jag använder, men det är inte helt lätt att se vart det är som bäst tycker jag.

Fokuskop, akriskop, skärpelupp. Kärt barn har många namn. Det är ett instrument du använder för att kolla skärpan. Jag håller med Alf - det måste man ha.

Du kanske skulle behöva en Leitz Focomat 1C. Där är negativramen för stor från början, det blir därför en snygg svart ram på varje bild. Så varför maska av bilden med avmsakningsam? Några problem med ströljus har jag aldrig upplevt. Men fila på du, det ska jag själv göra med en annan neghållare till en nyare Leitz. En bild med svart ram är så snyggt, lycka till Andreas!

/Berit

Mamaya skrev:
Så varför maska av bilden med avmsakningsam? Några problem med ströljus har jag aldrig upplevt. Men fila på du, det ska jag själv göra med en annan neghållare till en nyare Leitz. En bild med svart ram är så snyggt, lycka till Andreas!

/Berit
Skall också fila lite ramar till Fujimoton :)
Maskramen kan vara bra att ha om man tex skall köra flera likadana kopior eller för att fixa till utsnittet tycker jag, och dessutom är ju inte alla papper så plana att det går att lägga dom direkt på plattan och då är en bra maskram bättre än tejp tycker jag ;)
-affe

Dez skrev:
Skärpedjupet i förstoringsoptik är inte så stor.

Sedan har förstoringsoptik en optimerad bländare där skärpan är som störst. Det innebär RTFM för att veta vilken bländare som är skarpast.
I mitt fall innebär det att optiken skall bländas ner ett "snäpp" för att nå max skärpa. Om jag bländar ner mer är det för att jag vill ha mer tid på mig vid exponeringen av bilden.

Maskramen...

Är DET när nå'n Orsabo ger en "ömhetsbetygelse cheek 2 cheek"?
Jag kunde INTE låta bli...
I övrigt: TACK för en Bra&Intressant fråga&flera d:eek: svar till Oss som fortfarande&ännu FOTOgraferar!

De allra Bästa&Mesta FOTOhälsningar: L.C.Stefan Strandberg, HFK

fila upp ram?

jag har ett "skamligt" förslag till dig istället: jag har en Leitz Focomat,komplett med det du behöver som du kan få köpa för en rimligt pris. Leicas negramar är från start större än negativet. Dessutom en oslagbar kvalité. Är du intresserad, hör av dig till mig.

mvh

Bengt C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar