Annons

Fil och snö?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men filter då? Ska upp till Sälen och tänker fotografera med både s/v och färgneg. Några ideér och förslag på hur jag bäst får snön vit? Vilket filter bör jag använda?
/Lotta

Exponera som vanligt, inga särskilda filter behövs. Vad man bör var försiktig med är mätningen då det finns så mycket vitt omkring en. Risken är att mätaren registerar allt det vita, varvid kameran stänger igen några steg varvid man förlorar teckning i skuggorna.

För negativ film (särskilg s/v) brukar jag numera endast mäta i handen i skugga, då brukar exponeringen blir bra. Sedan öka framkallningen ca 20-30% när det har varit mycket mulet vid fotandet, sänka framkallningstiden 20-30% när det har varit soligt och normalframkalla när det har varit ett mellanväder.

Ok. Hittade just Davids suveräna artikel också:) Så det spelar alltså ingen roll med filter då? Läste någonstans om att polfilter skulle vara det ultimata men kunde liksom inte förstå varför. Alltså tror jag mer på dina råd nu. Tack.
/Lotta

Vad jag har märkt blir färgbilder som är tagna vid dåligt väder ofta ganska trista men däremot svartvitt kan ge en heldel sköna bilder vid snö och mulet väder.
nån mer som har nåra tankar om detta???

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar