Annons

Fick en Konica FC-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Mjukisbyxor

Medlem
Min bror rensade förrådet och hittade en Konica FC-1 med tillhörande objektiv Hexanon AR 50mm F 1.7... Jag blev riktigt glad för jag fotar ju endel analogt. Men den stackars kameran verkar vara trasig. Provade med att byta batterier och mätaren verkar funka som den ska osv.. Dock så verkar inte slutartiderna funka, oavsett vad jag ändrar till så låter den precis likadant och slår lika snabbt.

Tror ni att det är möjligt att laga själv? Vad kan felet bero på?
 
Min bror rensade förrådet och hittade en Konica FC-1 med tillhörande objektiv Hexanon AR 50mm F 1.7... Jag blev riktigt glad för jag fotar ju endel analogt. Men den stackars kameran verkar vara trasig. Provade med att byta batterier och mätaren verkar funka som den ska osv.. Dock så verkar inte slutartiderna funka, oavsett vad jag ändrar till så låter den precis likadant och slår lika snabbt.

Tror ni att det är möjligt att laga själv? Vad kan felet bero på?

Även på B?

Petter ...
 
Konica FC1

Min bror rensade förrådet och hittade en Konica FC-1 med tillhörande objektiv Hexanon AR 50mm F 1.7... Jag blev riktigt glad för jag fotar ju endel analogt. Men den stackars kameran verkar vara trasig. Provade med att byta batterier och mätaren verkar funka som den ska osv.. Dock så verkar inte slutartiderna funka, oavsett vad jag ändrar till så låter den precis likadant och slår lika snabbt.

Tror ni att det är möjligt att laga själv? Vad kan felet bero på?

Lönar sig knappast att laga - jag köpte en FC-1 i nyskick på tradera för 100:- + 55:- frakt. Borde vara lätt att hitta ett hus.

Det är en underbar kamera speciellt om du kan hitta 40 mmtrs objektivet.

Många anser att Hexanon objektiven i många fall slår Nikkor. Tyvärr finns ingen adapter så de går att använda digitalt.
 
Tyvärr finns ingen adapter så de går att använda digitalt.[/QUOTE]

Jodå, det gör det. Hexanonobjektiven är populära att anända på NEX och MFT bla. Ska själv skaffa mig en från ebay inom kort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.