Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FGZ-540 hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
i min söndagstristess tänkte jag sätt upp min nya softbox o fota lite småsaker. i softboxen har jag min fgz-540. eftersom jag inte har någon ttl-synksladd så kör jag med en vanlig pc-synksladd och en sko i blixtskon på kameran och en under blixten så att man får kontakter för denna typ av sladd.
jag har använt den här kombinationen förut, både med den här blixten och med min sigma.
jag vet att jag bköat med inställningarna förut för att få den att slå ordentligt. men nu får jag den inte att slå som den ska, blixten slår för sent eller för tidigt så att bilden blir kolsvart.
är det någon som vet hur man ska ha fgz:an inställd för att den ska slå vid rätt ögonblick. jag har som sagt kört den här kombinationen förut o då har de tfunkat, men jag minns inte hur jag ställde in den då, o jag har provat i princip allt nu.....

Det borde väl vara M och sedan sätta effekten. P-TTL/TTL kan ju inte fungera utan styrning från kameran. A-läge borde heller inte fungera då blixten kommer att mäta ljuset i softboxen. Det går ju bara att använda blixten i A och M lägena på äldre hus (före SFXn).

/Mats

jo, jag har den i m läget, men jag tror att det är min blixtsko under blixten som spöker lite, den är lite glapp så man får trycka lite extra verkar det som....

nu har jag efter lite tryckande på diverse knappar insett att man måst eha zoomläget på manuellt annars slår den i efterhand...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar