Annons

Fenomen vid focusering

Produkter
(logga in för att koppla)

bluemonk

Aktiv medlem
Hej
Då jag fotade med min E-510 fastsatt i ett reprostativ upptäckte jag följande då jag skulle ställa skärpan i livewiue med x7.0 förstoring och kittets 14-42: När jag bytte vridriktning på focuseringsringen hoppade bilden i sidled några mm.
Jag kan tänka mig att det beror på att den mekaniska överföringen mellan focuseringsmotorn och linsen belastar/trycker på linsupphängningen från olika håll vilket medför att det blir en liten ändring av linsens vinkel mot bildplanet när focuseringsmotorn ändrar rörelseriktning.

Frågan är om det är något som förekommer i alla linser eller att det är en "defekt" i detta exemplar. Förmodligen har det ingen praktisk betydelse efter som det är inget man ser utan förstoringsfaktorn.

Tacksam för synpunkter.

Nyfiken som jag är var jag tvungen att kolla detta. Jag får exakt samma effekt med min kitglugg. Inget som jag tänkt på tidigare. Håller med om att det saknar betydelse i praktiken. Kanske en Top Pro-glugg hade glappat mindre...

I vart fall är det vid finjustering som focus-by-wire (och lajv vju) verkligen kommer till sin rätt. Utväxlingen blir grymt hög när man vrider ringen långsamt. Gillar inte känslan för "normalt" fokuserande men då kör jag ändå AF nästan alltid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar