Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fem alternativ för att kompensera för kamerans bristande dynamiska omfång (DR)

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Fotografering med Nikon D3 och D300 ger oss fem alternativ för att kompensera för kamerans bristande DR. (Det finns inget sätt att faktiskt utöka kamerans/sensorns DR!)

1) Multiexponering i kameran

2-10 bilder tas på ett statiskt motiv och sammanföres direkt i kameran. Stativ eller annat stöd krävs för att varje bild i exponeringsserien skall passa med varandra i den sammanförda exponeringen. Enklast är att ha samma exponeringsvärde på varje delexponering men det går att variera manuellt. Multiexponering kan inte kombineras med bracketing men går att använda med Active D-Lighting. Fördelen är att bruset minskar och därmed kan bildkvaliteten öka betydligt vid högre ISO-tal. Nackdelen, förutom merarbetet, är den bristande kontrollen och att den slutgiltiga vinsten i kontrastomfånget är mycket liten.

2) Bildöverlägg i kameran

Ett obegränsat antal tagna rawfiler kan sammanföras i kameran två i taget. Det går att välja styrkan på varje bild gentemot den andra för att få ett resultat som passar. Denna metod liknar multiexponering, och kan givetvis kombineras med den metoden, men här går det att använda bracketing eftersom varje bild tas separat. Resultatet liknar det vid multiexponering dvs effekten är lägre brus och lite bättre bildkvalitet vid högre ISO-tal. Samma krav på stativ eller liknande så att varje använd bild kan sammanföras till en helhet.

3) Active D-Lighting (måste väljas i kameran)

Här komprimeras data samman för att främst söka hindra utbrända högdagrar vid exponeringen. Nackdelarna är att man har liten kontroll (tre nivåer) över resultatet mer än möjligheten att ändra styrkan i efterhand i Capture NX (tas funktionen helt bort efteråt ger det ändå en annorlunda bild jämfört med om ADL inte varit på i kameran); ADL saktar ner kameran något samt ökar risken för mer brus i bilden.

4) Flera rawkonverteringar med olika exponeringar

Några olika NEF-konverteringar, med olika exponeringsvärden, från tex Capture NX, sammanlägges i Photoshop och ger god kontroll över resultatet. Fördelen är att det kan räcka med en bra exponering, om kontrasten mellan det ljusa och mörka i motivet inte är för stor, medan nackdelen är att det tar en del tid i anspråk.

5) Image Blending och HDR

Vid Image Blending läggs flera exponeringar på samma motiv samman. Stativ eller liknande krävs. Ett exempel är att tex tre exponeringar tas: en underexponering, en normalexponering och en överexponering, för att få skuggor, mellantoner och högdagrar så bra exponerade som möjligt. Dessa exponeringar läggs sedan samman i Photoshop. Tidskrävande men kan ge bra resultat.

HDR och Tonemapping är avancerade sätt att sammanföra exponeringar för att skapa ett bättre kontrastomfång i ens bilder. Detta görs i Photoshop eller specialprogram som Photomatix Pro (http://www.hdrsoft.com/) eller FDRTools (http://www.fdrtools.com/front_e.php). Se vidare tex http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging


Vilka metoder har ni erfarenhet av och hur arbetar ni i så fall. Upplevda för- och nackdelar? Visa gärna bildexempel!
 
Finns i såfall ett 6:e enklare alternativ.

Fotografera i RAW och använda det dynamiska omfånget i RAW filen i RAW-konverteraren innan man sparar i JPG.
Blir ju inte överdrivet bättre omfång men har samma princip (tror jag9 som Sony a100 och 700 använder sig av.

/Rommél
 
Rommel skrev:
Finns i såfall ett 6:e enklare alternativ.

Fotografera i RAW och använda det dynamiska omfånget i RAW filen i RAW-konverteraren innan man sparar i JPG.
Blir ju inte överdrivet bättre omfång men har samma princip (tror jag9 som Sony a100 och 700 använder sig av.

/Rommél

Detta är grunden för alternativ 4) dvs att fotografering i raw medför fördelen att i efterhand, i tex Capture NX eller ACR/LR, kunna ändra exponeringen - vanligtvis +- ca 1-2 EV-steg utan större problem.
 
tozz skrev:
Exponeringsjustera en RAW-bild ger dig inte mer dynamiskt omfång.

Vet inte om det inlägget var till mig. Men det är rätt, BARA eponeringsjustera hjälper inte. Det var inte det jag skrev heller.
Finns program som ökar det dynamiska omfånget i den färdiga bilden utan att använda sig av tonemapping.

/Rommél
 
tozz skrev:
Exponeringsjustera en RAW-bild ger dig inte mer dynamiskt omfång.

Som jag poängterade ovan ger ingen av metoderna något egentligt utökat dynamiskt omfång hos kameran/sensorn. Det man kan uppnå är bara andra tonkurvor i kameran och i efterhand möjligheten att använda olika (delar av) exponeringar för att sammanfoga en bild med upplevt bättre kontrastomfång.
 
Teodorian skrev:
Som jag poängterade ovan ger ingen av metoderna något egentligt utökat dynamiskt omfång hos kameran/sensorn. Det man kan uppnå är bara andra tonkurvor i kameran och i efterhand möjligheten att använda olika (delar av) exponeringar för att sammanfoga en bild med upplevt bättre kontrastomfång.

Det var ju det första som stod i början av tråden!
Vi pratar inte om att öka nåt i kameran utan i själva bilden vi tagit.
Ett trevligt exempel är ett utfrätt himmel. En jpg fil hade visat detta som helt vitt medan en RAW fil fortfarande kan innehålla en del som jpgfilen inte kunnat behålla pga av dess 8bitars begränsning i formatet.

Red.Hightlight recovery finns nåt som heter i min RAW-konvenvertare. Där blir bilden som vanligt fast alla delar, tex himmel, eller en kritvit klänning kommer att underexponeras en aning för at få fram detaljer. Sparas detta direkt i jpg, förloras informationen. JPG komprimering är ju gjort så att överflödig data kastas för att minimera filstorleken.

/Rommél
 
Rommel skrev:
Vet inte om det inlägget var till mig. Men det är rätt, BARA eponeringsjustera hjälper inte. Det var inte det jag skrev heller.
Finns program som ökar det dynamiska omfånget i den färdiga bilden utan att använda sig av tonemapping.

/Rommél
Hur kan du fram mer information än det som kameran fångade?
 
tozz skrev:
Hur kan du fram mer information än det som kameran fångade?

Tycker ni läser lite för snabbt nu. Jag skrev nte att jag ska få mer information än kameran fångade. tredje gången jag poängterar det nu.
Det jag ville få fram är att man kan öka det dynamiska omfånget i den FÄRDIGA bilden från en RAW fil mer än om man bara fotograferar i jpg eller konverterar direkt från RAW till jpg utan att med omsorg behandla bilden i RAW konverteraren innan man fortsätter sin behandling i ett annat bildbehandlingsprogram som tex Photoshop.

Det är VÄLDIGT stor skillnad p åden information som ryms i en RAW fil än i en jpg, varefter många av oss fotograferar i RAW.

Var detta bättre förklarat? Annars kan ni googla och läsa om skillnaden mellan RAW och jpg och hur dessa fungerar.

/Rommél
 
Rommel skrev:
Tycker ni läser lite för snabbt nu. Jag skrev nte att jag ska få mer information än kameran fångade. tredje gången jag poängterar det nu.
Det jag ville få fram är att man kan öka det dynamiska omfånget i den FÄRDIGA bilden från en RAW fil mer än om man bara fotograferar i jpg eller konverterar direkt från RAW till jpg utan att med omsorg behandla bilden i RAW konverteraren innan man fortsätter sin behandling i ett annat bildbehandlingsprogram som tex Photoshop.

Det är VÄLDIGT stor skillnad p åden information som ryms i en RAW fil än i en jpg, varefter många av oss fotograferar i RAW.

Var detta bättre förklarat? Annars kan ni googla och läsa om skillnaden mellan RAW och jpg och hur dessa fungerar.

/Rommél
Jag reagerade på att du skrev "ökar det dynamiska omfånget". "Tar tillvara på det dynamiska omfånget" eller något i den stilen kanske hade varit bättre. Anledningen till att jag reagerar är att det är så enormt många som missförstår RAW på just denna punkten, speciellt när det gäller HDR.

Ibland man måste man ventilera lite, det råkade bli din tråd, sorry för det ;)
 
Det går så sakteliga mot vår och sommar vilket ofrånkomligen innebär (risk för) högkontrastscener. Hur hanterar ni detta då er Nikon DSLR inte klarar kontrastomfånget?
 
Teodorian skrev:
Det går så sakteliga mot vår och sommar vilket ofrånkomligen innebär (risk för) högkontrastscener. Hur hanterar ni detta då er Nikon DSLR inte klarar kontrastomfånget?

Själv blir jag lika sugen att fota varje gång solen skiner för att sedan när jag kommit hem igen bli lika besviken på dessa förbannade utfrätta delar av bilden. Har inget bra knep mer än att underexponera hela bilden alt. låta bli att knäppa himlen. Känner att jag har mycket att lära. Avtonade filter känns lite för krångligt för min smak.
 
Teodorian skrev:
Det går så sakteliga mot vår och sommar vilket ofrånkomligen innebär (risk för) högkontrastscener. Hur hanterar ni detta då er Nikon DSLR inte klarar kontrastomfånget?

Jag fotar i huvudsak tidig morgon och sen kväll, alternativt när det är lite moln som "diffuserar" solens ljus. Vid makro och närbildsfoto nära marken använder jag ibland en rund diffusor mellan "objekt" och sol.Det ger mig inget större DR men jag "hanterar" problemet med hårds fula skuggor, starka kontraster och utfrätta högdagrar:)
 
Ett polfilter kan också göra nytta för att undvika utfrätta delar i bilden genom att göra färgerna i motivets ljusa delar mörkare och mer intensiva. Funkar åtminstone på vissa motiv, framförallt landskapsbilder med klar blå himmel.
 
Oftast bryr jag mig inte.
Jag tror jag kan räkna de gånger jag stört mig på bristen på DR med ena handens fingrar.......

Jag söker väldigt sällan den perfekta bilden rent tekniskt sätt. Det estetiska är mycket viktigare för mig. Om några detaljer är lite utfrätta eller ligger dolda i brushavet i skuggorna är inget som vanligtvis håller mig vaken på nätterna......
 
Nope!

Fogel70 skrev:
Ett polfilter kan också göra nytta för att undvika utfrätta delar i bilden genom att göra färgerna i motivets ljusa delar mörkare och mer intensiva. Funkar åtminstone på vissa motiv, framförallt landskapsbilder med klar blå himmel.

Polarizer ONLY reduces highlighs, in matter of DR.
Compose your pics. as we always have done in photography.
As Magnus says. If your know your camaras limits, the problem are negotiable.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar