Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felmeddelanden

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu får jag nästan samma felmeddelande. Jag försöker lägga in ett par bilder i två olika album för att sedan lägga dem i varsin pool. Jag har kontrollerat storlek i kb och pixlar och jag har fyllt i alla fält utom beskrivning.

Fatal error: Call to a member function on a non-object in /shared/fs1/fotosidan/cvs/fotosidan-web/php/ao/fseditphotoao.php on line 21

Exif-problem?

Hej!

Det verkar ha blivit nåt knas med visningen av exif-infon. Det syns inget vid uppladdning av bild eller under fliken "bildinfo" i poolerna. Det verkar vara samma på alla bilder sedan några dagar tillbaka. Kanske någon ombyggnad som pågår?

/Leif

Exif kom inte med på min allra senast uppladdade bild, fast jag har kryssat i att jag vill ha det med.

/Catarina

En annan sak jag har funderat på är varför infon om när bilden är tagen har försvunnit för mig.

Jag har skrivit mail om det här men inte fått något svar.

Det är alltså i läget när jag laddar upp en bild. Förut har jag kunnat välja att inte fylla i när bilden är tagen - jag lämnar alltså det fältet tomt - och så har det fyllts i automatiskt. Efter den 7/10 kommer inte den informationen längre på nya bilder jag laddar upp.

Jag använder mac. Är det något särskilt jag skall tänka på då?

/Catarina

camag skrev:
Exif kom inte med på min allra senast uppladdade bild, fast jag har kryssat i att jag vill ha det med.

/Catarina
Hej Catarina!

Jag ser inte exif-info på din bild "Längtan" Varesej med Internet explorer eller Firefox.

/Leif

Edit: Jag såg inte ditt "inte"...

Kolla på mina senast upplagda bilder, där finns inte heller exif med. Jag har inte använt spara för webben. Jag gör likadant nu som jag har gjort i flera år.

Datum och tid för när bilden togs kommer ju inte heller med - är det samma fel i grunden?

/Catarina

jimh skrev:
Jag ser ingen exifdata i den bildfilen. Har du kanske använt Spara för webben i Photoshop eller på annat sätt strippat metadata?

Hej!

All exif-data finns i min bild på den bild jag laddade upp och jag valde att visa exif.

Nu är det inte bara min bild som är drabbad utan även alla andras som laddats upp efter ett visst datum.

Den senaste bild som det funkade på mina bilder var denna http://www.fotosidan.se/pools/view/5239/1163063.htm upplagd 07-11-08

Nedan bilden som har info men som försvinner på FS

Bilagor

• elobe_01427-bp.jpg
    elobe_01427-bp.jpg
    96.9 KB · Visningar: 91
Hej igen!

Sparar aldrig för webben.
Sparar alltid med exif-info så vida det inte är en manipulrad bild.

Brukar oxå lägga till metadata och den metadata fanns med i aktuell bild vid uppladdningetillfället för den visas under "fotografens beskrivning" m.m.

Kanske nåt som händer under uppladdning när den hamnar på FS?

/Leif

Japp, det fanns en bugg som Christer har fixat. Bilder uppladdade mellan den åttonde och igår behöver man dock byta bild på om man vill ha tillbaka EXIF.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar