Annons

Felmeddelande vid HDR renderering

Produkter
(logga in för att koppla)

Filzor

Avslutat medlemskap
Har testat mellan 3 och 7 bilder med olika ljusstyrka osv för att sedan smaska ihop dem till en HDR med hjälp av CS2... men precis när själva mergen är klar så får jag upp detta medelande..

http://img240.imageshack.us/img240/4387/cpif6.png

Vad kan detta bero på har testat ungefär 20 olika inställningar och bilder nu men den vill ändå inte!
Någon som kan veta vad detta beror på

Tack på förhand // Filip
 
Har du alternativexponerat bilderna på riktigt, dvs ändrat exponeringen i kameran, eller försöker du variera exponeringen i rawkonverteraren? Om det sistnämnda så fungerar det inte med HDR i CS2.
 
alfin skrev:
Har du alternativexponerat bilderna på riktigt, dvs ändrat exponeringen i kameran, eller försöker du variera exponeringen i rawkonverteraren? Om det sistnämnda så fungerar det inte med HDR i CS2.

Det fungerar om man låter bli att spara exif informationen i de olika varationerna utifrån RAW. Vet inte hur många olika sätt man kan göra det på, men ett är att välja "Spara för webb". När du sen skapar HDR bilden kommer du bli ombedd att skriva in slutartid och bländare manuellt, och då är det bara välja 3 (om du använder 3 olika exponerade bilder) olika slutartider. Dessa värden ligger till grund för EV värdena i PS.

Att variera exponeringen direkt i kameran är förstås att föredra.
 
Ja, det var ett bra tips, det har jag aldrig provat. Har du testat om det blir samma resultat som med exponeringsvariation i kameran?

Du ska däremot inte spara för webb, det genererar 8 bitars jpg och det är inget lämpligt format för avancerad Photoshopeditering.

Vill du skapa en 16 bitars tiff utan exifinfo, så kopiera bilden och klistra in i ett nytt dokument (se till att det är 16 bitar och i din arbetsfärgrymd).

Mvh/Lars-Erik
 
Jag har inte testat om resultatet blir likvärdigt, men jag tvivlar på det. Även om du fotar i RAW så får du inte med samma dynamiska omfång som flera exponeringar får med bara exponeringskompensation.

Tack för tipset om tiff utan exif! Kan bli användbart vid fler HDR-expriment utifrån en RAW-bild.
 
Finns det något program som kan rensa bort exifen från några bilder enkelt? Spara för webben vet jag men det är för krångligt.
 
ANNONS