ANNONS
Annons

Felmeddelande vid användning av Actions i Batchkörning...

Produkter
(logga in för att koppla)

murbeck

Medlem
Hej,

Jag har nu en större mänd bilder från en fest som jag (helst i PS CS) på enklast möjliga sätt vill:
- Förminska i storlek
- Lägga till en vit ram
- Köra auto levels
- Spara som jpeg

Jag har befintliga actions som jag använder vid enstaka bildbehandling. Nu när jag vill köra en batchhantering och använda ovanstående actions får jag dock felmeddelande "The command "Levels" is not currently available" (samma felmeddelande uppstår för samtliga actions).

Någon som vet vad detta kan bero på eller vad jag gör för fel?

Tack på förhand,

// Martin

Her Per,

Glömde nämna att det är RAW-filer det handlar om. De actions jag kör är de jag nämner ovan vilka jag satt ihop själv. Den vita ramen kör jag efter autolevels...

// Martin

Hej igen,

Jag vet tyvär inte om det finns så mycket mer att berätta :-( Har testat att köra dem, och andra, en Action åt gången samt ändra på div inställningar i Batch-fönstret... Kanske är det ett sådant där fel som bara uppstår på min maskin...

Tack i alla fall.

// Martin

Testa Image Processor istället. Den gör om Camera Raw-filer till jpeg, tiff och psd. Den kan även köra actions.

Innan du försöker batcha med en action hoppas jag att du har gjort om raw-filen till jpg eller tif. En raw-fil är ju inte en färdig bild, och således kan ju inte kommandon som autolevels, etc behandlas direkt utan att bilden har interpolarets fram med Adobe Camera RAW innan. Annars måste någontting annat till, likt Image processor eller annan utility.

Problemet löst. Det var ju så enkelt att boxen "Override Action "Open" Commands" inte skulle vara ikryssad. Dessutom gick det faktiskt att batcha RAW-filer direkt..

Tack för all hjälp!

// Martin

Alltså, det jag menade är inte att du inte kan batcha RAW-filer, men dessa körs genom ACR eller annan raw-konverterare innan de portas vidare in i photoshop för fortsatt exekvering av din händelse.

Är den ikryssad så körs bara Open-kommandon som är en del av din händelse. Är den urkryssad finns lite olika val. När du väljer att öppna en RAW-fil så kan du antingen få ACR att öppna den på rena defaultinställningar, eller att photoshop stannar vid den dialogen och du får manuellt fixa med den. Är det en JPG eller TIF så ska den öppna den rakt beroende på profil. Dessa två features styrs av de två sista rutorna i source dialongen, "Suppress file open..." och "Suppress color...".

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.